Zarządzenie Nr154/2016
Wójta Gminy Gościeradów
z dnia 31 października 2016r.
w sprawie zasad centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług w Gminie Gościeradów i jej jednostkach budżetowych.
Na podstawie art. 30 ust. 1, art. 31 oraz art. 33 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz.446 z późn. zm.) oraz na podstawie art. 3 ustawy z 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2016 r. poz. 1454), w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r. (C-276/14) oraz uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 26 października 2015 r. (sygn. I FPS 4/15); § 6 ust 1 pkt 4 zarządzenia nr 19/2015 Wójta Gminy Gościeradów z dnia 3 marca 2015r. r. w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy Gościeradów, zarządza się, co następuje:
§ 1
Postanowienia wstępne
§ 2
Zasady centralizacji
2. W związku z wprowadzeniem przez Gminę Gościeradów scentralizowanych rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług, zobowiązuje się Dyrektorów/kierowników Jednostek organizacyjnych Gminy do:
1) prowadzenia rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług związanych z działalnością prowadzoną przez Jednostki organizacyjne;
2) przygotowywania „cząstkowych” ewidencji sprzedaży dla celów podatku od towarów i usług, w których będą ujmowane czynności podlegające opodatkowaniu VAT wykonywane przez Jednostki organizacyjne;
3) przygotowywania „cząstkowych” ewidencji zakupu dla celów podatku od towarów i usług, w których będą ujmowane wartości towarów i usług nabywanych przez Jednostki organizacyjne w związku z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą, od których przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego;
4) przygotowywania „cząstkowych” deklaracji dla celów podatku od towarów i usług dotyczących działalności prowadzonej przez Jednostki organizacyjne.
2. W celu prawidłowego rozliczenia przez Gminę Gościeradów VAT z Urzędem Skarbowym, zobowiązuje się Dyrektorów/kierowników Jednostek organizacyjnych Gminy do:
1) wyznaczenia osób odpowiedzialnych za prawidłowe rozliczanie VAT w Jednostkach organizacyjnych oraz terminowe i rzetelne przekazywanie danych dotyczących rozliczenia VAT do Referatu Budżetu i Finansów Urzędu Gminy;
2) przekazywania do Referatu Budżetu i Finansów Urzędu Gminy w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczą, rozliczenia cząstkowych deklaracji VAT, wraz z cząstkowymi ewidencjami sprzedaży oraz zakupów; przekazanie ewidencji oraz deklaracji powinno nastąpić poprzez przesłanie podpisanych przez głównego księgowego i kierownika Jednostki rejestrów oraz deklaracji VAT pocztą elektroniczną;
3) niezwłocznego sporządzania korekty cząstkowej deklaracji VAT, w przypadku wykrycia nieprawidłowości w rozliczeniach z tytułu VAT oraz przedłożenia korekty deklaracji VAT do Referatu Budżetu i Finansów Urzędu Gminy wraz z pisemnym wyjaśnieniem przyczyn korekty.
3. Centralizacja danych dotyczących rozliczeń podatku VAT poszczególnych Jednostek organizacyjnych następować będzie w Referacie Budżetu i Finansów Urzędu Gminy przez pracownika zajmującego się rozliczaniem podatku VAT. Na podstawie danych przekazanych przez poszczególne Jednostki organizacyjne, pracownik ten sporządzał będzie zbiorczą deklarację VAT obejmującą rozliczenia Urzędu Gminy oraz wszystkich Jednostek organizacyjnych.
§ 3
Osoby odpowiedzialne za wdrożenie zasad centralizacji rozliczeń podatku VAT
1) sporządzenia aneksów do umów zawartych przed centralizacją - aneks powinien zawierać:
a) zmianę strony umowy (stroną powinna być Gmina reprezentowana przez jednostkę),
b) w przypadku korzystania przez jednostkę ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, informację o konieczności doliczenia do pobieranej ceny podatku od towarów i usług VAT według właściwej stawki,
c) w przypadku gdy wcześniej zawarte umowy nie określają kwot brutto oraz nie przewidują możliwości doliczenia należnej kwoty podatku od towarów i usług do ceny ,,netto” , to w aneksach do umów taki zapis należy zamieścić. W przypadku braku możliwości takiego zapisu, należny podatek od towarów i usług należy obliczać metodą „w stu”;
2) zawierania umów cywilnoprawnych po centralizacji w imieniu Gminy z następującymi danymi:
a) pełna nazwa Gminy, adres i NIP Gminy,
b) nazwa i adres jednostki organizacyjnej zawierającej umowy w imieniu Gminy,
c) podpis kierownika jednostki organizacyjnej zawierającej umowy w imieniu Gminy na podstawie upoważnienia,
3) dokonania przeglądu dochodów budżetowych osiąganych przez jednostkę i zawartych umów, pod kątem opodatkowania podatkiem od towarów i usług VAT, a w konsekwencji ich podziału na trzy kategorie:
a) objętych zwolnieniami od VAT,
b) objętych stawkami VAT (zw., 23%, 8%, 5% i 0%),
c) niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT
- zgodnie z obowiązującymi przepisami;
4) począwszy od miesiąca stycznia 2017 r. prowadzenia cząstkowych ewidencji sprzedaży i zakupu oraz deklaracji za poszczególne miesiące rozliczeniowe;
5) wyznaczenia osób odpowiedzialnych za prawidłowość rozliczeń podatku od towarów i usług w jednostce oraz przekazanie tych danych do Skarbnika Urzędu Gminy w terminie do 10 stycznia 2017 r., a w przypadku zmiany osoby w następnym dniu roboczym od zaistnienia okoliczności;
6) uaktualnienia zakresów obowiązków pracowników w ciągu 7 dni od daty obowiązywania przedmiotowej Procedury (w przypadku zaistnienia takiej konieczności),
7) złożenia przez Skarbnika Gminy we właściwym Urzędzie Skarbowym:
a) aktualizacji dokumentu identyfikacyjnego NIP-2,
b) wykazu jednostek organizacyjnych Gminy w terminie do 31.12.2016r.;
§ 4
Zasady wystawiania dokumentów sprzedaży
i wymogi otrzymywanych dokumentów nabycia
1) wystawcą faktury mogą być osoby posiadające upoważnienia do ich wystawiania;
2) faktury muszą być podpisywane przez dyrektora, kierownika jednostki albo osobę upoważnioną.
FAKTURA SPRZEDAŻY |
FAKTURA ZAKUPU |
Sprzedawca: Gmina Gościeradów Gościeradów Ukazowy 61 23-275 Gościeradów NIP 715 186 35 53 |
Nabywca: Gmina Gościeradów. Gościeradów Ukazowy 61 23-275 Gościeradów NIP 715 186 35 53 |
Wystawca - jednostka Gminy nazwa i adres jednostki (bez numeru NIP jednostki) |
Odbiorca - jednostka Gminy nazwa i adres jednostki (bez numeru NIP jednostki) |
1) faktury wystawiane są przynajmniej w 2 egzemplarzach, z których:
a) egzemplarz nr 1 otrzymuje nabywca,
b) egzemplarz nr 2 pozostaje w jednostce, która fakturę wystawiła.
1) są dokonywane pomiędzy jednostkami danej Gminy oraz Gminą - i nie powinny być ujmowane w ewidencjach sprzedaży ani w cząstkowych deklaracjach VAT-7 składanych przez te jednostki Gminie;
2) w przypadku zaistnienia następujących zdarzeń:
a) świadczenia usług oraz przekazania lub zużycia towarów na potrzeby reprezentacji albo reklamy,
b) przekazania przez jednostkę towarów oraz świadczenia usług na potrzeby osobiste jednostki, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników.
1) faktury,
2) faktury korygujące (wystawiane zawsze przez sprzedającego) opatrzone klauzulą „korekta”,
3) do dokumentowania operacji dostawy towarów i świadczenia usług pomiędzy jednostką macierzystą tj. Gminą a jej jednostkami podległymi, służą noty księgowe,
4) w przypadkach zaginięcia faktury VAT lub jej zniszczenia, do udokumentowania operacji sprzedaży wystawia się duplikat faktury.
1) powinno wynikać z umowy lub innego dokumentu zawartego w ramach prowadzonej działalności;
2) powinno być dokonane przez pracowników merytorycznych w ramach zakresu wykonywanych obowiązków i niezwłocznie przekazane do referatu finansowego;
3) powinno być dokonane komputerowo. W przypadku braku możliwości wystawienia faktury komputerowo istnieje możliwość ręcznego wystawienia faktury;
4) nie wymaga podpisu nabywcy, a także konieczności składania przez nabywcę oświadczenia o zgodzie na wystawianie faktury bez jego podpisu. Ze względu jednak na późniejszą konieczność sądowego dochodzenia ewentualnych roszczeń wskazane jest dla celów dowodowych posiadanie potwierdzenia odbioru faktury.
Każda jednostka organizacyjna jest zobowiązana do prowadzenia osobnego ciągu numeracyjnego na fakturach dokumentujących sprzedaż.
1) sprzedawcy towaru lub usługi,
2) nabywcy towaru lub usługi,
3) oznaczenia towaru lub usługi
– można wystawić notę korygującą.
1) tylko z czynnościami opodatkowanymi,
2) tylko z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu,
3) tylko z czynnościami zwolnionymi,
4) w części z czynnościami opodatkowanymi – ze wskazaniem części podlegającej odliczeniu,
5) w części z czynnościami opodatkowanymi, podlegającymi odliczeniu wg prewspółczynnika i współczynnika.
§ 5
Rozliczanie podatku należnego
a) w dacie świadczenia (dotyczącej np. usług kształcenia, opieki, stołówkowych),
b) w dacie wystawienia faktury, nie później niż w dacie upływu terminu (dotyczy m.in. najmu, dostawy mediów),
c) w dacie sprzedaży bądź nabycia towarów objętych „odwrotnym obciążeniem” (dotyczy sprzedaży złomu, makulatury, nabycia prętów, blachy, laptopów),
d) w dacie wpłaty zaliczki.
§ 6
Rozliczanie podatku naliczonego (prewspółczynnik i współczynnik)
1) wprowadza się do stosowania prewspółczynnik, zezwalający na odliczenie podatku należnego przy nabyciu towarów i usług dotyczących działalności gospodarczej opodatkowanej stawkami VAT przy prowadzeniu przez jednostki działalności mieszanej;
2) prewspólczynnik ustala się procentowo jako roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez jednostkę działalności innej niż gospodarcza;
3) dopuszcza się zgodnie z art. 86 ust. 2h stosowanie wyliczeń prewspółczynnika indywidualnego, który w sposób bardziej reprezentatywny będzie odzwierciedlał specyfikę wykonywanej przez jednostki działalności.
§ 7
Oznaczenie rodzaju serii oraz danych identyfikacyjnych
na fakturach sprzedaży oraz ewidencjach
1) dla faktur:
a) dla jednostki budżetowej Urząd Gminy w Gościeradowie –„numer kolejny/ miesiąc sprzedaży/rok sprzedaży/ UG”
b) dla jednostki budżetowej Zespołu Szkół w Księżomierzu –„numer kolejny/ miesiąc sprzedaży/ rok sprzedaży/ ZSK”
c) dla jednostki budżetowej Zespołu Szkół w Liśniku Dużym – „numer kolejny/ miesiąc sprzedaży/ rok sprzedaży/ ZSLD.”
d) dla jednostki budżetowej Zespołu Placówek Oświatowych w Gościeradowie – „numer kolejny/ miesiąc sprzedaży/ rok sprzedaży/ ZPOG.”
e) dla jednostki budżetowej Szkole Podstawowej w Mniszku– „numer kolejny/ miesiąc sprzedaży/ rok sprzedaży/ SPM.”
f) dla jednostki budżetowej Ośrodek Pomocy Społecznej w Gościeradowie – „numer kolejny/ miesiąc sprzedaży/ rok sprzedaży/ OPS”
2) dla rejestrów:
a) nazwa rejestru: rejestr zakupu/ rejestr sprzedaży,
b) numer rejestru: „kolejny numer(...)/ Gmina Gościeradów/skrócona nazwa jednostki (…),
c) okres, którego dotyczy: miesiąc, rok,
d) nazwa podmiotu: Gmina Gościeradów/ pełna nazwa jednostki,
e) adres jednostki,
f) NIP (Gminy).
3) Numeracja powinna być prowadzona odrębnie dla każdego roku kalendarzowego.
§ 8
Stosowanie kas rejestrujących
§ 9
Przekazywanie rejestrów i deklaracji cząstkowych
1) skanu podpisanych przez osobę upoważnioną do podpisywania i sporządzania rejestrów VAT
2) skanu podpisanej deklaracji cząstkowej VAT, pocztą elektroniczną na adres e-mail:ewa.lipiec@goscieradow.pl lub sylwia.kus@goscieradow.pl oraz złożenie oryginałów dokumentów. W temacie wiadomości elektronicznej należy wpisać nazwę jednostki oraz oznaczenie miesiąca i roku, którego dotyczą przesłane dokumenty.
1) skan deklaracji w .pdf VAT-7_symbol jednostki_miesiąc_rok
2) skan rejestrów w .pdf rejestr S-Z_symbol jednostki_miesiąc_rok
1) niezwłocznie zgłosić tę okoliczność do Skarbnika Gminy.
2) sporządzić niezbędne korekty ewidencji i deklaracji cząstkowej VAT oraz
3) przesłać korekty elektronicznie i dostarczyć korekty ewidencji i deklaracji cząstkowych VAT wraz z pisemnym uzasadnieniem korekty.
Ewidencje oraz wydruki muszą być podpisane przez kierownika i głównego księgowego jednostki.
1) ewidencjonowanie należności budżetowych jednostki na koncie 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych” w korespondencji z odpowiednim kontem zespołu 7 ( wartość netto ) – konto 720 „Przychody z tytułu dochodów budżetowych” lub 760 „Pozostałe przychody operacyjne” ( w zależności czy przychód powstaje w związku z działalnością podstawową określoną w statucie jednostki, czy też na skutek działalności ubocznej ) oraz w zakresie podatku VAT z kontem 225 „Rozrachunki z budżetami” ( przy zastosowaniu odpowiedniej analityki wskazującej na rozliczanie podatku VAT z Gminą),
2) ujmowanie na kontach księgowych, w sposób zgodny z zasadami funkcjonowania kont, podatku VAT podlegającego odliczeniu zgodnie z danymi zawartymi w ewidencji zakupu.
§ 10
Sporządzanie skonsolidowanych rejestrów i deklaracji VAT-7
a) jeden egzemplarz - podpisany przez Wójta lub osobę upoważnioną - przekazywany jest do właściwego Urzędu Skarbowego, za okresy miesięczne w terminie do 25-go dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu,
b) drugi egzemplarz - podpisany przez Wójta lub osobę upoważnioną - pozostaje w Referacie Budżetu i Finansów w Urzędzie Gminy.
§ 11
Obieg dokumentów niezbędnych do sporządzenia
skonsolidowanej deklaracji VAT-7
1) pracownicy merytoryczni zobowiązani są do dostarczenia do Referatu Budżetu i Finansów wszelkich dokumentów potwierdzających obowiązek wystawienia faktury sprzedaży lub noty obciążeniowej niezwłocznie po ich podpisaniu przez strony,
2) wszystkie faktury, faktury korygujące, noty korygujące potwierdzające fakt zakupu składników majątkowych oraz zakupu usług winny być opisane przez pracowników merytorycznych i składane w Referacie Budżetu i Finansów. Na dowód wpływu dokumentów, o których mowa wyżej, pracownik Referatu Budżetu i Finansów na każdym z nich umieszcza pieczęć z datą wpływu i wpisuje je do odpowiedniego rejestru. Faktury gotówkowe, będące dowodem przy rozliczaniu zaliczek należy załączyć pod rozliczone zaliczki.
3) pracownicy merytoryczni zobowiązani są do:
a) sprawdzenia faktur i ich zgodności ze stanem faktycznym,
b) dokonania opisu faktury,
c) wskazania pozycji budżetu w zakresie płatności,
d) przekazywania opisanych faktur zakupu towarów i usług do Referatu Budżetu i Finansów umożliwiając uregulowanie zobowiązań w terminie.
§ 12
Odpowiedzialność
1) prowadzenie ewidencji (cząstkowych rejestrów jednostki) dla potrzeb podatku od towarów i usług;
2) sporządzenie cząstkowej deklaracji VAT-7 lub (korekty deklaracji) za dany okres rozliczeniowy;
3) przekazywanie środków finansowych na zapłatę podatku VAT.
§ 13
Przepisy końcowe
§ 14
Data obowiązywania
W Ó J T
mgr Mariusz Szczepanik
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Gmina Gościeradów