Uchwała Nr XXX/185/2021
Rady Gminy Gościeradów
z dnia 28 października 2021 roku
w sprawie uchwalenia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków
Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 15, art. 40 ust. 1 oraz 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz.1372 ) oraz art.19 ust. 3 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r., poz. 2028) Rada Gminy Gościeradów uchwala co następuje:
Regulamin dostarczania wody
i odprowadzania ścieków
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Niniejszy Regulamin określa prawa i obowiązki Przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego (dalej także: Przedsiębiorstwo) oraz Odbiorców usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę za pomocą urządzeń wodociągowych oraz zbiorowego odprowadzania ścieków za pomocą urządzeń kanalizacyjnych na terenie Gminy Gościeradów.
§ 2. Ilekroć w Regulaminie mowa jest o „ustawie” należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków ( tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 2028 ).
§ 3. Użytym w Regulaminie pojęciom należy przypisywać znaczenie jakie nadają im akty prawne wyższego rzędu, w tym w szczególności ustawa.
Rozdział 2.
Minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie dostarczenia wody i odprowadzania ścieków
§ 4. Przedsiębiorstwo ma obowiązek zapewnienia następującego minimalnego poziomu świadczonych usług:
1) dostawy wody i odprowadzania ścieków do/z nieruchomości, wskazanej w umowie o której mowa w Rozdziale 3, w ilości nie mniejszej niż 0,5m3 na dobę w sposób ciągły i niezawodny,
2) dostawy wody do nieruchomości, zgodnie z wydanymi warunkami technicznymi przyłączenia nieruchomości do sieci, o ciśnieniu umożliwiającym użytkowanie wody, nie mniejszym niż 0,05 MPa i nie większym niż 0,6 MPa, w granicach technicznych możliwości świadczenia usług wyznaczonych m.in. strukturą i średnicą sieci, przyłącza oraz instalacji wewnętrznej odbiorcy usług,
3) dostawy wody spełniającej jakościowe wymagania określone w przepisach wykonawczych do ustawy, ale o parametrach nie przekraczających wartości:
a) bakterie grupy coli – 0 jtk/100 ml,
b) bakterie Escherichia coli – 0 jtk/100 ml,
c) pH – 6,5 – 9,5,
d) zawartość związków żelaza – poniżej 200 µg/dm3;
4) przyjmowania do posiadanej sieci kanalizacyjnej ścieków wprowadzonych przez odbiorców usług o parametrach określonych w odrębnych przepisach ale nie przekraczających:
a) zawiesina ogólna – 500 mg/l,
b) CHZT – 1000 mg O2/l,
c) BZT5 - 775 mg O2/l;
5) zapewnienia prawidłowej konserwacji i eksploatacji urządzeń oraz sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.
Rozdział 3.
Warunki i tryb zawierania umów z Odbiorcami usług
§ 5.1. Świadczenie usług zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków odbywa się w oparciu o pisemną umowę, zawartą między Przedsiębiorstwem a Odbiorcą usług, zgodnie z art. 6 ustawy.
2.Wniosek o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków z Przedsiębiorstwem powinien zawierać:
1) imię, nazwisko (lub nazwę), ewentualnie numer NIP (w przypadku gdy wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą) oraz adres zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy,
2) wskazanie nieruchomości, co do której wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o zawarcie umowy,
3) klauzulę informacyjną o przetwarzaniu danych osobowych wnioskodawcy przez Przedsiębiorstwo wyłącznie w celu zawarcia umowy.
3. Wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków przez Przedsiębiorstwo z osobą korzystającą z lokalu powinien zawierać elementy wskazane w § 5 ust 2 Regulaminu, a ponadto:
1) imię, nazwisko (lub nazwę), ewentualnie numer NIP (w przypadku gdy wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą) oraz adres osoby korzystającej z lokalu, co do której składany jest wniosek o zawarcie umowy,
2) wskazanie lokalu, co do którego wnioskodawca wnosi o zawarcie umowy.
Rozdział 4.
Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach
§ 6. 1. Podstawę ustalenia ilości pobranej wody lub wprowadzonych ścieków stanowią: wodomierz główny, urządzenie pomiarowe, przeciętne normy zużycia wody lub ilości ustalone w umowie.
2. Stosowanie przez Przedsiębiorstwo cen i stawek opłat wynikających z nowych, podanych do publicznej wiadomości taryf w Biuletynie Informacji Publicznej Wód Polskich i Urzędu Gminy Gościeradów, nie wymaga odrębnego informowania odbiorców usług o ich rodzajach ani wysokości.
§ 7. 1. Podstawą obciążenia Odbiorcy usług należnościami za usługi dostarczania wody i (lub) odprowadzania ścieków świadczone przez Przedsiębiorstwo jest faktura.
2. Datę, formę i sposób zapłaty Przedsiębiorstwo określa w fakturze, zgodnie z zawartą umową o zaopatrzenie w wodę i (lub) odprowadzanie ścieków
Rozdział 5.
Warunki przyłączania do sieci
§ 8.1. Przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej i/ lub kanalizacyjnej odbywa się na pisemny wniosek o przyłączenie i określenie warunków przyłączenia złożony przez osobę ubiegającą się o przyłączenie.
2. Przedsiębiorstwo wydaje warunki techniczne przyłączenia do sieci, które powinny określać:
1) lokalizację nieruchomości, której dotyczy wniosek o przyłączenie,
2) lokalizację oraz średnicę sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej, do której należy dokonać włączenia,
3) miejsce zainstalowania wodomierza głównego i/lub miejsce zainstalowania urządzenia pomiarowego,
4) maksymalne dobowe zapewnienie dostawy wody oraz dopuszczalną ilość odprowadzanych ścieków,
5) wymagania dotyczące jakości odprowadzanych ścieków,
6) termin ważności wydanych warunków przyłączenia.
Rozdział 6.
Warunki techniczne określające możliwości dostępu
do usług wodociągowo-kanalizacyjnych
§ 9. Ustala się techniczne warunki określające możliwość dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych:
1) przyłącza wodociągowe należy wykonać z rur PEHD o średnicy dopasowanej do projektowanego przyłącza jednak nie mniejszej niż 40 mm,
2) w miejscu włączenia do sieci zamontować zawór odcinający – zasuwę wyposażoną w klucz a obudowę zasuwy wyposażyć w skrzynkę uliczną,
3) przebieg i zagłębienia przewodów w gruncie należy prowadzić najkrótszą, bezkolizyjną trasą uwzględniając strefę przemarzania gruntu,
4) przyłącza kanalizacyjne należy wykonać z rur przeznaczonych do przesyłu ścieków sanitarnych, o średnicy dopasowanej do projektowanego przepływu o grubości ścianki dostosowanej do rodzaju gruntu i obciążenia terenu,
5) przy urządzeniach zlokalizowanych poniżej poziomu sieci kanalizacyjnej należy przewidzieć pośredni sposób odprowadzania ścieków za pomocą urządzeń typu mini przepompownie, rozdrabniarki.
6) przy projektowaniu przyłącza kanalizacyjnego należy uwzględnić prowadzenie przyłącza najkrótszą trasą oraz posadowienie go na głębokości zabezpieczającej przed przemarzaniem lub zastosowanie odpowiedniego zabezpieczenia przed przemarzaniem, z uwzględnieniem spadku w kierunku spływu min. 2%,
7) zapewnić dojazd i dostęp do studni rewizyjnych na przyłączu kanalizacyjnym.
Rozdział 7.
Sposób dokonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne odbioru wykonanego przyłącza
§ 10.1. Przedsiębiorstwo dokonuje odbioru technicznego robót potwierdzających sprawność przyłącza na podstawie odbiorów technicznych częściowych dla robót zanikających i odbioru technicznego końcowego po zakończeniu robót.
2.Odbiory częściowe oraz końcowy przyłączy są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron.
3.Odbiór częściowy jest wykonywany przed zasypaniem przyłącza i następuje w terminie nie dłuższym niż 3 dni robocze od zgłoszenia gotowości do odbioru.
4.Odbiór końcowy następuje w terminie 7 dni roboczych od zgłoszenia gotowości do odbioru.
5.W ramach czynności związanych z odbiorem przyłącza, Przedsiębiorstwo dokonuje sprawdzenia prawidłowości wykonania przyłącza pod kątem zgodności jego wykonania z wydanymi warunkami technicznymi przyłączenia do sieci.
6.Dokumentowanie odbiorów następuje poprzez spisanie protokołu pomiędzy przedstawicielami stron.
7.W przypadku braku możliwości odbioru, sporządzany jest protokół, który zawiera wykaz usterek wykonanych przyłączy. Ponowny odbiór dokonywany jest po usunięciu stwierdzonych uchybień.
Rozdział 8.
Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług
i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzonych do sieci kanalizacyjnej ścieków
§ 11.W przypadku niedotrzymania ciągłości świadczonych przez Przedsiębiorstwo usług oraz odpowiednich parametrów dostarczonej przez nie wody, Przedsiębiorstwo ma obowiązek:
1) poinformować niezwłocznie Odbiorców usług o takich przypadkach na swojej stronie internetowej i w inny zwyczajowo przyjęty sposób, w tym wskazać o ile to możliwe planowany termin przywrócenia prawidłowego funkcjonowania sieci i odpowiednich parametrów dostarczanej wody;
2) zapewnienia Odbiorcom usług zastępczych punktów poboru wody w przypadku przerw w dostawie wody przekraczających 12 godzin oraz poinformowania Odbiorców usług o lokalizacji takich punktów, na swojej stronie internetowej, w mediach lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób;
3) podjąć niezbędne działania celem przywrócenia ciągłości świadczenia usług i odpowiednich parametrów dostarczonej wody.
§ 12. O planowanych ograniczeniach w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków Przedsiębiorstwo informuje Odbiorców usług, na swojej stronie internetowej i w inny zwyczajowo przyjęty sposób, co najmniej na 2 dni przed planowaną przerwą w świadczeniu usług.
Rozdział 9.
Standardy obsługi Odbiorców usług, w tym sposoby załatwiania reklamacji oraz wymiana informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków
§ 13. W Przedsiębiorstwie wyznaczeni są pracownicy odpowiedzialni za obsługę Odbiorców usług oraz podmiotów ubiegających się o przyłączenie do sieci, w tym:
1) informowanie o prawach i obowiązkach w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków;
2) przyjmowania reklamacji;
3) informowanie o szczegółowych warunkach zawierania umów, w tym o czasie i miejscu, w którym jest to możliwe .
§ 14. Przedsiębiorstwo zapewnia aby informacje zawierające co najmniej:
1) wskazanie pracowników upoważnionych do kontaktów z Odbiorcami usług oraz podmiotami ubiegającymi się o przyłączenie do sieci oraz do przyjmowania reklamacji;
2) dane umożliwiające kontakt, godziny przyjmowania reklamacji oraz udzielania informacji związanych ze świadczeniem usług, były udostępnione w siedzibie Przedsiębiorstwa oraz na jego stronie internetowej.
§ 15.1. W przypadku dostaw wody o jakości niezgodnej z regulaminem lub przerw w dostawach wody, Odbiorca usług może złożyć reklamację w terminie 30 dni od dnia, w którym usługa została nienależycie wykonana lub miała być wykonana.
2. Zgłoszona reklamacja wymaga pisemnego potwierdzenia jej przyjęcia oraz ewidencji w rejestrze reklamacji prowadzonym przez Przedsiębiorstwo.
3. Przedsiębiorstwo rozpatruje reklamację niezwłocznie nie później niż w terminie do 14 dni od daty jej otrzymania. W sprawach skomplikowanych termin rozpatrzenia reklamacji może ulec wydłużeniu do 30 dni od dnia złożenia reklamacji.
4. Przedsiębiorstwo udziela odpowiedzi na reklamację w formie pisemnej. Odpowiedź powinna zawierać:
1) nazwą Przedsiębiorstwa,
2) powołanie podstawy prawnej,
3) rozstrzygnięcie o uwzględnieniu lub odmowie uwzględnienia reklamacji,
4) pouczenie w sprawie możliwości dochodzenia roszczeń w innym trybie,
5) podpis upoważnionego pracownika reprezentującego Przedsiębiorstwo, z podaniem zajmowanego przez niego stanowiska.
§ 16. Przedsiębiorstwo informuje co najmniej w swojej siedzibie i na stronie internetowej o:
1) aktualnie obowiązujących taryfach za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków na terenie Gminy Gościeradów,
2) tekście jednolitym „Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków” obowiązującego na terenie Gminy Gościeradów,
3) wynikach ostatnio przeprowadzonych analiz jakości wody.
Rozdział 10.
Warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe
§ 17.Woda do celów przeciwpożarowych jest dostępna z urządzeń wodociągowych posiadanych przez Przedsiębiorstwo, w tym z hydrantów przeciwpożarowych zainstalowanych na sieci wodociągowej.
§ 18.Ilość wody pobranej na cele przeciwpożarowe wraz z określeniem punktów jej poboru jest ustalana na podstawie pisemnych informacji składanych przez jednostki straży pożarnej.
§ 19. W przypadku poboru wody na cele przeciwpożarowe z urządzeń wodociągowych, którymi woda jest dostarczana dla innych Odbiorców usług, jednostka niezwłocznie przekazuje Przedsiębiorstwu informacje o ilości pobranej wody.
Rozdział 11.
Postanowienia końcowe
§ 20. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Gościeradów.
§ 21. Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała Nr XL/255/18 Rady Gminy Gościeradów z dnia 20 września 2018 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków (Dziennik Urzędowy Województwa Lubelskiego z 2018 r. poz. 4729)
§ 22. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego.
Wiceprzewodniczący Rady
Gminy Gościeradów
Grzegorz Latawiec
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Gmina Gościeradów