Gościeradów, dnia 19.04.2023 r.
Znak: OŚGO.6220.1.2023
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
Działając na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 73 ust. 1, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 80 ust. 2, art. 84 oraz art. 85 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 ze zm.), a także § 3 ust. 1 pkt 34 oraz pkt 35 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19.01.2023 r. złożonego przez pełnomocnika Pana Piotra Ciesielczuka działającego w imieniu Inwestora- Galeria Handlowa „LONDYN” s.c. M. Czelej, D. Czelej ul. Przemysłowa 17A, 22-300 Kraśnik o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa stacji paliw płynnych z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą techniczną na działce nr ewid. 401/11 w miejscowości Gościeradów-Folwark”
stwierdzam
I. Brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.
II. Określam następujące warunki realizacji przedsięwzięcia w fazie realizacji
i eksploatacji:
1. Infrastrukturę zaprojektować z uwzględnieniem panujących warunków gruntowo-wodnych.
2. Wyposażyć stację paliw w rozdzielczy system kanalizacji (odprowadzenie wód deszczowych z rejonu rozładunku paliw i tankowania pojazdów poprzez separator koalescencyjny).
3. Teren dystrybucji paliw (rejon tankowania i studzienki zlewowej) należy odpowiednio zabezpieczyć (szczelna betonowa taca) i wyprofilować w taki sposób, aby ewentualne rozlane resztki paliwa w trakcie tankowania spływały do urządzenia podczyszczającego.
4. Odpady powstałe na etapie budowy oraz eksploatacji gromadzić selektywnie w szczelnych kontenerach.
5. Eksploatację urządzeń przeprowadzać w sposób zgodny z przepisami bhp i p.poż. oraz stosowanie do instrukcji obsługi urządzeń.
6. Obiekty, urządzenia i instalacje zabezpieczyć przed wyładowaniami atmosferycznymi oraz zastosować odpowiednią ochronę od porażeń.
7. Do przetrzymywania paliw zastosować zbiornik dwupłaszczowy z kontrolą szczelności płaszcza.
8. Wszystkie elementy przedsięwzięcia należy utrzymywać w należytej sprawności i czystości.
9. Zewnętrzne powierzchnie zbiorników stalowych i rurociągów technologicznych zabezpieczyć przed działaniem korozji odpowiednimi powłokami ochronnymi.
10. Instalacje paliwowe wykonać z rur z tworzyw sztucznych, odpornych na korozję, montowane w systemie UPP lub KPS.
11. Wyposażyć stację paliw w system pełnej hermetyzacji, tj. hermetyzacji rozładunku paliw z cysterny samochodowej do komór zbiorników oraz hermetyzacji procesu wydawania paliw przez dystrybutory.
12. Miejsca niebezpieczne oznakować i zabezpieczyć.
13. Na etapie eksploatacji stacji paliw należy mierzyć ilość paliwa w zbiorniku przed jego napełnieniem z autocysterny aby nie dopuścić do jego przepełnienia, przestrzegać terminów okresowego czyszczenia zbiornika paliw oraz innych urządzeń podczyszczających, obsługę klientów prowadzić przez uprawnionych i przeszkolonych pracowników zgodnie z przepisami.
14. Prace ziemne oraz inne prace związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego prowadzone w obrębie bryły korzeniowej drzew i krzewów nieprzeznaczonych do wycinki, wykonywać w sposób jak najmniej szkodzący drzewom i krzewom w szczególności:
− pnie drzew narażonych na uszkodzenia na czas budowy właściwie zabezpieczyć,
− podczas prac ziemnych zabezpieczyć systemy korzeniowe przed przesychaniem i przemarzaniem,
− nie składować materiałów budowlanych w otoczeniu drzew,
− ograniczyć przemieszczanie się sprzętu mechanicznego pod koronami drzew.
15. Wycinkę drzew i krzewów przeprowadzić poza sezonem lęgowym ptaków (w okresie od 15 października do końca lutego).
16. Na etapie prowadzenia prac ziemnych, należy kontrolować wykopy, pod kątem obecności w nich zwierząt oraz zastosować czasowe wygrodzenie (uwięzione w nich zwierzęta przenosić w bezpieczne miejsce), taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przez zasypaniem wykopów.
17. Obiekt wyposażyć w kuwety oraz sorbenty na wypadek ewentualnego wycieku substancji
ropopochodnych.
III. Charakterystykę przedsięwzięcia określa załącznik stanowiący integralną część decyzji.
UZASADNIENIE
W dniu 19.01.2023 r. do Wójta Gminy Gościeradów wpłynął wniosek Inwestora- Galeria Handlowa „LONDYN” s.c. M. Czelej, D. Czelej ul. Przemysłowa 17A, 22-300 Kraśnik złożony przez pełnomocnika pana Piotra Ciesielczuka o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa stacji paliw płynnych z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą techniczną na działce nr ewid. 401/11 w miejscowości Gościeradów-Folwark”, które realizowane będzie na działce o nr ewidencyjnym 401/11, jednostka ewidencyjna: 060704_2,Gościeradów; obręb ewidencyjny 0004 Gościeradów Folwark, gmina Gościeradów, powiat kraśnicki, województwo lubelskie.
Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 34 oraz pkt 35 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko planowana inwestycja zakwalifikowana została jako przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane.
Przedłożony wniosek spełniał wymogi określone w art. 74 ust. 1 ustawy z dnia
3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Organ zawiadomił strony o wszczęciu postępowania administracyjnego w przedmiotowej sprawie, zapewniając zgodnie z art. 10 Kodeksu postępowania administracyjnego możliwość udziału stronom w każdym stadium postępowania (zawiadomienie – obwieszczenie z dnia 25.01.2023 r. znak: OŚGO.6220.1.2023). Ponieważ liczba stron w postępowaniu zmierzającym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia przekracza 10, zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, obwieszczenie zostało podane stronom do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Gościeradów oraz na tablicach ogłoszeń: Urzędu Gminy Gościeradów, Sołectwa Gościeradów Folwark i Osiedla Zachód.
Zgodnie z art. 64 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko pismem z dnia 25.01.2023 r. znak: OŚGO.6220.1.2023 wystąpiono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie, Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kraśniku z wnioskiem o wydanie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kraśniku pismem z dnia 01.02.2023 r. znak: ONS.NZ.9027.2.7.2023 wyraził opinię stwierdzającą brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, wskazując jednocześnie na konieczność wprowadzenia do projektu budowlanego ustaleń zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia w zakresie rozwiązań chroniących wszystkie komponenty środowiska. Do najważniejszych projektowanych rozwiązań chroniących środowisko na terenie obiektu należy zaliczyć:
· zaprojektowanie infrastruktury z uwzględnieniem panujących warunków gruntowo-wodnych,
· eksploatację inwestycji zgodnie z przepisami ochrony środowiska i przepisami branżowymi,
· zastosowanie nowoczesnych urządzeń technicznych i technologicznych,
· funkcjonowanie rozdzielczego systemu kanalizacji (odprowadzenie wód deszczowych z rejonu rozładunku paliw i tankowania pojazdów poprzez separator koalescencyjny),
· teren dystrybucji paliw (rejon tankowania i studzienki zlewowej) będzie odpowiednio zabezpieczony (szczelna betonowa taca) i wyprofilowany w taki sposób, aby ewentualne rozlane resztki paliwa w trakcie tankowania spływały do urządzenia podczyszczającego,
· prawidłowe prowadzenie gospodarki odpadami na terenie obiektu, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie,
· eksploatacja urządzeń zgodnie z przepisami bhp i p.poż. oraz stosowanie się do instrukcji obsługi urządzeń,
· obiekty, urządzenia i instalacje zabezpieczone przed wyładowaniami atmosferycznymi oraz zastosowana zostanie odpowiednia ochrona od porażeń,
· obiekt wyposażony w odpowiednią ilość sprzętu p.poż. zgodnie z obowiązującymi przepisami,
· wszystkie elementy przedsięwzięcia utrzymywane w należytej sprawności i czystości,
· do przetrzymywania paliw zastosowany zostanie zbiornik dwupłaszczowy z kontrolą szczelności płaszcza,
· zewnętrzne powierzchnie zbiorników stalowych i rurociągów technologicznych zabezpieczone będą przed działaniem korozji odpowiednimi powłokami ochronnymi,
· instalacje paliwowe wykonane będą z rur z tworzyw sztucznych, odpornych na korozję, montowane w systemie UPP lub KPS (instalacje posiadające aprobaty techniczne i certyfikaty dopuszczające do przesyłu produktów naftowych),
· stacja pracować będzie w systemie pełnej hermetyzacji, tj. hermetyzacji rozładunku paliw z cysterny samochodowej do komór zbiorników oraz hermetyzacji procesu wydawania paliw przez dystrybutory,
· miejsca niebezpieczne zostaną oznakowane i zabezpieczone,
· celem prawidłowego i bezpiecznego funkcjonowania stacji paliw na etapie jej eksploatacji mierzona będzie ilość paliwa w zbiorniku przed jego napełnieniem z autocysterny aby nie dopuścić do jego przepełnienia, przestrzegane będą okresowe czyszczenia zbiornika paliw oraz innych urządzeń podczyszczających, obsługa klientów prowadzona będzie z uprawnionych i przeszkolonych pracowników zgodnie z przepisami.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie postanowieniem z dnia 15.02.2023 r. znak: WSTIV.4220.7.2023.DS wyraził opinię stwierdzającą brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
W związku z wejściem w życie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 04.11.2022 w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300) w dniu 28.02.2023 r. pełnomocnik inwestora Pan Piotr Ciesielczyk przedłożył do tutejszego Urzędu uzupełnienie do karty informacyjnej planowanego przedsięwzięcia wraz z zapisem w formie elektronicznej. Pismem z dnia 06.03.2023 r. znak OŚGO.6220.1.2023 uzupełnienie do karty informacyjnej przedsięwzięcia przekazano Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Lublinie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kraśniku oraz Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie- Zarząd Zlewni w Stalowej Woli.
O powyższych wystąpieniach Organ powiadomił strony postępowania w dniu 08.03.2023 r. zawiadomieniem- obwieszczeniem z dnia 06.03.2023 r., znak: OŚGO.6220.1.2023.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie pismem z dnia 09.03.2023 r. znak: WSTIV.4220.7.2023.DS podtrzymał swoje stanowisko dotyczące braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, zawarte
w postanowieniu z dnia 15.02.2023 r. znak: WSTIV.4220.7.2023.DS.
Dyrektor Zarządu Zlewni w Stalowej Woli pismem z dnia 13.03.2023 r. znak: RZ.ZZŚ.4.4901.31.2023.AT wyraził opinię stwierdzającą brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kraśniku pismem z dnia 09.03.2023 r. znak: ONS.NZ.9027.2.7.2023 podtrzymał swoje stanowisko dotyczące braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, zawarte
w opinii z dnia 01.02.2023 r. znak: ONS.NZ.9027.2.7.2023.
W ramach postępowania zmierzającego do wydania niniejszej decyzji Wójt Gminy Gościeradów dokonał analizy zapisów otrzymanych opinii oraz dokumentacji zgromadzonej
w sprawie. Biorąc pod uwagę rodzaj i zakres inwestycji objętej wnioskiem
o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, jak również lokalne zagospodarowanie terenu stwierdzono, że zebrane materiały są wystarczające.
1. Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia, skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu.
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie stacji paliw płynnych z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą techniczną na działce nr ewid. 401/11 w miejscowości Gościeradów-Folwark, jednostka ewidencyjna: 060704_2 Gościeradów; obręb ewidencyjny 0004 Gościeradów Folwark, gmina Gościeradów, powiat kraśnicki, województwo lubelskie. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2019 poz. 1839 z późn. zm.) przedmiotowa inwestycja została zaliczona do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 34 - instalacje do dystrybucji: ropy naftowej, produktów naftowych, substancji lub mieszanin, w rozumieniu odpowiednio art. 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia nr 1907/2006, niebędących produktami spożywczymi – z wyłączeniem stacji paliw gazu płynnego lub sprężonego, oraz § 3 ust. 1 pkt 35 - instalacje do podziemnego magazynowania: ropy naftowej, produktów naftowych, substancji lub mieszanin, w rozumieniu odpowiednio art. 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia nr 1907/2006, niebędących produktami spożywczymi, gazów łatwopalnych, kopalnych surowców energetycznych innych niż wymienione w lit. a–d – inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 22, z wyłączeniem instalacji do magazynowania paliw wykorzystywanych na potrzeby gospodarstw domowych, zbiorników na gaz płynny o łącznej pojemności nie większej niż 20 m3 oraz zbiorników na olej o łącznej pojemności nie większej niż 3 m3.
Projektowana stacja paliw prowadzić będzie sprzedaż detaliczną paliw płynnych: benzyn, oleju napędowego, AdBlue oraz gazu LPG. W budynku stacji prowadzona będzie obsługa kasowa, zaplanowano również sklep, w którym będzie można nabyć podstawowe artykuły spożywcze (przekąski, słodycze, napoje, papierosy) oraz artykuły motoryzacyjne (oleje, płyny do szyb, kosmetyki samochodowe). W pawilonie sklepowym sprzedawane będą produkty w szczelnych, jednostkowych opakowaniach, które zapobiegają rozprzestrzenianiu się i przenikaniu zapachów. Budynek obsługi stacji wyposażony będzie w niezbędne instalacje: elektryczną, cieplną, wodno–kanalizacyjną oraz zaplecze socjalne z węzłem sanitarnym.
W ramach planowanej inwestycji zrealizowany zostanie: budynek obsługi stacji, zadaszenie (wiata) nad stanowiskami tankowania, wysepki pod dystrybutory, jeden podziemny zbiornik paliw o pojemności 60 m3 (czterokomorowy, dwupłaszczowy), studzienka centralnego zlewu, 2 dystrybutory wieloproduktowe MPD, 2 dystrybutory TIR, dystrybutor LPG/Benzyna, dystrybutor AdBlue, zbiornik podziemny gazu LPG o pojemności 9,15 m3, zbiornik podziemny AdBlue o pojemności 10 m3, odkurzacz samochodowy, kompresor samochodowy, pylon cenowy stacji paliw. Ponadto w ramach prac realizacyjnych przewidziano wykonanie sieci i instalacji technologicznej, wewnętrznej kanalizacji deszczowej wraz z separatorem substancji ropopochodnych i zbiornikiem odparowującym, sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej, sieci i instalacji elektroenergetycznych, oświetlenia terenu, sieci i instalacji kanalizacji teletechnicznej, dróg wewnętrznych, tacy szczelnej pod wiatą w obrębie wysepek dystrybutorów oraz przy zlewie paliwa.
Planowana stacja paliw oraz pozostałe obiekty funkcjonować będą 24 h/dobę, 7 dni w tygodniu. Na terenie przedsięwzięcia zatrudnionych będzie 8 osób w podziale na 3 zmiany. Stacja paliw przystosowana będzie do obsługi (tankowania) zarówno pojazdów osobowych jak i pojazdów ciężarowych, w tym ciężkich pojazdów typu TIR (funkcja szybkiego tankowania na jednym z dystrybutorów). Przewiduje się następujące obroty paliw: benzyna 540 m3/rok, olej napędowy 1320 m3/rok, LPG 510 m3/rok, AdBlue 34 m3/rok.
Projektowana stacja będzie pracowała w systemie pełnej hermetyzacji. Oznacza to, że zarówno podczas przyjmowania produktów do zbiorników magazynowych, jak podczas ich wydawania do zbiorników pojazdów samochodowych, nastąpi równoczesne zwracanie par paliw do miejsc skąd nastąpił pobór paliwa tzw. „wahało gazowe". Teren wokół stanowiska przyjmowania paliw z autocystern i dystrybucji produktów będzie wyprofilowany (szczelna taca betonowa) z odprowadzeniem ewentualnych resztek paliw z wodami opadowymi do separatora olejów i benzyn.
Powierzchnia terenu objętego inwestycją to 4 050,46 m2 w tym: powierzchnia zabudowy 287,00 m2, powierzchnia utwardzona 1 540,99 m2, powierzchnia zielona 2 222,47 m2, miejsca parkingowe 5 szt.
2. Powiązania z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowanie się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania się oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.
Teren inwestycji jest nieużytkowany gospodarczo. Planowany do realizacji po wschodniej stronie inwestycji obiekt handlowo-usługowy, będzie znajdował się w bezpośrednim sąsiedztwie przedmiotowej inwestycji. 2 z 3 planowanych wjazdów na teren stacji paliw będą wspólne z planowanym obiektem handlowym. W karcie informacyjnej przedsięwzięcia określono stopień emisji spalin oraz emisji hałasu na etapie eksploatacji inwestycji w oparciu o analizę dokumentacji obu sąsiadujących ze sobą obiektów. Etap realizacji został opisany tylko dla stacji paliw, ponieważ sąsiedni obiekt handlowy nie będzie realizowany w tym samym czasie. W rejonie planowanej inwestycji brak jest obecnie przedsięwzięć realizowanych, dla których wcześniej została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach.
Biorąc powyższe pod uwagę oraz uwzględniając wyniki przeprowadzonych analiz nie przewiduje się by przewidywane oddziaływania skumulowane z obiektem handlowo-usługowym mogły w ponadnormatywny sposób wpływać na zanieczyszczenie powietrza i hałas w rejonie planowanej inwestycji.
3. Różnorodność biologiczna, wykorzystywanie zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi.
Na podstawie analizy dołączonej dokumentacji ustalono, że realizacja i eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wpływać negatywnie na środowisko przyrodnicze, bioróżnorodność oraz krajobraz. Teren przeznaczony pod inwestycję obecnie wyłączony jest z użytkowania gospodarczego. Parcela stanowi obszar porolny porośnięty roślinnością w różnych stadiach sukcesji naturalnej. Na terenie objętym inwestycją nie występuje naturalna szata roślinna. Środkowa część parceli porośnięta jest młodymi samosiewami drzew. Szacowana powierzchnia zarośli (przeznaczonych do wycinki) złożonych z samosiewów wynosić będzie ok. 100-120 m2. Inwestor na planowaną wycinkę uzyska stosowne pozwolenie, a usunięcie zarośli nastąpi poza sezonem lęgowym ptaków (tj. w okresie od 15 października do końca lutego). W przypadku konieczności jej przeprowadzenia w innym terminie zostanie ona poprzedzona wizją lokalną. Po zakończeniu prac budowlanych w miejscach nie kolidujących z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą techniczną zostaną wykonane nawierzchnie zielone.
Na terenie inwestycji pojawiają się ptaki (bażant, sroka, sikorka, grzywacz), drobne ssaki (kret i mysz polana) oraz większe ssaki (dzik, sarna). Nie wykryto gniazd ptasich. W obrębie planowanego przedsięwzięcia nie ma ostoi ważnych dla awifauny w ujęciu lokalnym i ponadlokalnym. W obrębie terenu inwestycji nie stwierdzono występowania siedlisk gatunków chronionych zwierząt, nie stwierdzono również roślin i grzybów objętych ochroną gatunkową. Przedmiotowa inwestycja nie spowoduje istotnych zmian w strukturze przyrodniczej analizowanego obszaru. Oddziaływanie na etapie realizacji będzie miało charakter lokalny, chwilowy i przemijający.
Na etapie realizacji inwestycji wykonawca planuje zużycie stalowych konstrukcji, płyt warstwowych, betonu, elementów betonowych, kruszywa, wody i energii elektrycznej, nie przewiduje się zapotrzebowania na energię cieplną. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia planowane zapotrzebowanie na wodę do celów socjalno-bytowych wyniesie ok. 0,5 m3/dobę, czyli ok 182 m3/rok, na wodę do celów p.poż 10 l/s. Zapotrzebowanie na energię elektryczną na etapie eksploatacji wyniesie ok. 35 000 kWh /rok, natomiast w ramach zapotrzebowania na energię cieplną zostanie wykonany kocioł gazowy o mocy 21 kW, służący do ogrzewania obiektu oraz ciepłej wody użytkowej.
Z informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że planowane zużycie wody, materiałów, paliw oraz energii jest normatywne dla tego rodzaju inwestycji, a zapotrzebowanie na energię i wodę będzie realizowane z docelowo projektowanego przyłącza elektrycznego i wodociągowego.
4. Emisja i występowanie innych uciążliwości.
Podczas realizacji inwestycji przewidywane jest powstanie emisji do powietrza w postaci spalin pochodzących z silników maszyn budowlanych, pyłów powstających w związku z ruchem pojazdów i maszyn, pyłów pochodzących z przemieszczania mas ziemnych i innych materiałów budowlanych. Analiza wielkości emisji przedstawiona w karcie informacyjnej przedsięwzięcia nie wykazała długookresowych ponadnormatywnych ilości emisji spalin i pyłów do atmosfery. Wzrost emisji spalin i zanieczyszczeń będzie związany z konkretnymi procesami budowlanymi, będzie miał charakter miejscowy i krótkookresowy. Wykonawca zobowiązuje się do takiego prowadzenia prac, aby zminimalizować niekorzystne oddziaływanie (odpowiednio przystosowany sprzęt budowlany, dobry stan techniczny używanych maszyn i pojazdów, wyłączanie silników podczas postoju lub załadunku).
Na etapie eksploatacji inwestycji źródłami zanieczyszczeń powietrza w obrębie przedsięwzięcia będzie: proces przeładunku i dystrybucji paliw (odpowietrzanie komór zbiornika magazynowego z benzyną- czas pracy 23 h/rok, odpowietrzanie komór zbiornika magazynowego z ON- czas pracy 55 h/rok, dystrybutor benzyny- czas pracy 75 h/rok, dystrybutor ON- czas pracy 125 h/rok, dystrybutor ON TIR- czas pracy 50 h/rok, satelitarny odmierzacz TIR- czas pracy 75 h/rok), ruch samochodów poruszających się po terenie inwestycji, ogrzewanie obiektu stacyjnego (kocioł gazowy). Do obliczenia wielkości emisji spalin pochodzących z samochodów poruszających się po terenie obiektu założono ilość pojazdów w maksymalnym ruchu dobowym (150 samochodów osobowym na dobę, 20 samochodów dostawczych na dobę, 40 samochodów ciężarowych na dobę). Dodatkowo w analizach uwzględniono ruch pojazdów związany z funkcjonowaniem sąsiedniego obiektu handlowo-usługowego ( 200 samochodów osobowych na dobę, 5 samochodów dostawczych na dobę, 2 samochody ciężarowe na dobę). Do obliczeń emisji w ciągu najbardziej niekorzystnej godziny przyjęto wariant maksymalnie obciążający środowisko tzn. jednoczesne tankowanie pojazdów na wszystkich stanowiskach oraz rozładunek cysterny przywożącej paliwa– taka sytuacja może mieć miejsce aczkolwiek w praktyce jest ona bardzo rzadko spotykana. Otrzymane wyniki analiz wielkości emisji na etapie eksploatacji przedsięwzięcia są normatywne dla tego rodzaju przedsięwzięć, mają charakter miejscowy i są ściśle związane z funkcjonowaniem inwestycji.
W kwestii emisji zanieczyszczeń do powietrza zarówno na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia nie przewiduje się znacząco negatywnego oddziaływania na środowisko. Podczas etapu realizacji inwestycji, może wystąpić emisja hałasu związana z pracami montażowymi i ruchem pojazdów samochodowych transportujących materiały i surowce. Oddziaływanie to będzie krótkotrwałe, związane ściśle z czasem trwania prac i ustąpi razem z ich zakończeniem. Podczas etapu eksploatacji inwestycji, wystąpi emisja hałasu związana z ruchem pojazdów związanym z dostarczaniem i dystrybucją paliw (źródła ruchome) oraz z pracą dystrybutorów, pomp, odmierzacza, odkurzacza, kompresora, wentylatora dachowego, klimatyzatora oraz agregatu chłodniczego. Dane przedstawione w karcie określają maksymalny ruch dobowy (150 samochodów osobowym na dobę, 20 samochodów dostawczych na dobę, 40 samochodów ciężarowych na dobę). Analogicznie jak w przypadku analizy emisji zanieczyszczeń uwzględniono hałas pochodzący z sąsiedniego obiektu handlowo- usługowego (200 samochodów osobowych na dobę, 5 samochodów dostawczych na dobę, 2 samochody ciężarowe na dobę). Do obliczeń wielkości emisji hałasu związanego z ruchem pojazdów użyto danych zakładających najbardziej niekorzystny wariant zakładający, że na teren inwestycji w porze dnia w ciągu 8 najbardziej niekorzystnych godzin kolejno po sobie następujących przyjedzie 80% wszystkich samochodów ujętych w maksymalnym ruchu pojazdów (dla stacji paliw: 120 samochodów osobowych, 16 samochodów dostawczych, 31 samochodów ciężarowych oraz dla obiektu handlowego: 176 samochodów osobowych, 4 samochody dostawcze, 2 samochody ciężarowe). W obliczeniach dla pory nocnej założono, że na stacje paliw wjedzie ok. 10 % wszystkich samochodów.
Najbliżej położone budynki mieszkalne znajdują się w odległości 30 m w kierunku północnym i ok. 30 m w kierunku południowym od granic terenu inwestycji. Są to tereny chronione akustycznie dla których zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 roku w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. z 2014r., poz. 112) kryteria hałasu wynoszą 50dB- pora dnia i 40dB- pora nocy (punkt 2a tabeli 1 załącznika do w/w rozporządzenia). Z przeprowadzonej analizy akustycznej wynika, że funkcjonowanie inwestycji wraz z infrastrukturą (przy uwzględnieniu kumulacji oddziaływań akustycznych projektowanego w sąsiedztwie obiektu handlowo-usługowego), nie będzie stanowiło źródła ponadnormatywnego lub uciążliwego negatywnego oddziaływania na środowisko.
Podczas prac realizacyjnych powstaną ścieki socjalno-bytowe związane z obecnością pracowników zajmujących się budową i montażem. Plac budowy zostanie wyposażony w przenośną kabinę toaletową oraz kontener socjalny. Ścieki socjalno-bytowe będą przekazywane uprawnionemu odbiorcy. Na etapie eksploatacji powstaną ścieki socjalno-bytowe w ilości 0,5 m3/dobę. Ścieki będą odprowadzane projektowanym przyłączem do gminnej sieci sanitarnej.
Wody opadowe z terenu stacji będą trafiały do trzech zbiorników o łącznej pojemności ok. 150 m3. Planowane jest wykonanie wewnętrznej kanalizacji deszczowej z odprowadzeniem wód do ziemi za pomocą projektowanych, podziemnych zbiorników rozsączających. Inwestor uzyska pozwolenie na odprowadzenie wód opadowych i roztopowych do gruntu. Obszar gdzie będą zlokalizowane dystrybutory i studzienki zlewowe będzie odpowiednio uszczelniony i wyprofilowany w taki sposób, aby ewentualne rozlane resztki paliw spływały do odwodnienia przez separator substancji ropopochodnych.
5. Ryzyko wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych lub budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu.
Zagrożenie wystąpienia awarii głównie dotyczyć będzie planowanej stacji paliw. Źródłem zagrożenia zwykłego, podczas bezawaryjnego funkcjonowania stacji paliw, mogą być: małe ilości wycieków paliwa, zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego podczas przyjmowania, przetrzymywania i wydawania paliw. Nadzwyczajne zagrożenie dla środowiska, powstałe w wyniku awarii lub uszkodzenia obiektu lub urządzeń może wystąpić podczas: pożaru stacji i wybuch mieszanki powietrza z propan-butanem lub wybuchu mieszaniny par paliwa z powietrzem, rozlewu produktów naftowych. Ryzyko powstania powyższych zagrożeń może nastąpić na skutek: rozszczelnienia komór autocysterny lub zbiornika, awarii zaworów w instalacji paliwowej lub autocysternie, pęknięcia przewodu spustowego autocysterna-zbiornik. W przypadku zaistnienia takiego zdarzenia nie prognozuje się toksycznego skażenia otaczającego środowiska (z uwagi na własności substancji), a jedynie skutki mechaniczne i ogniowe pożaru lub wybuchu i ewentualnie skutki powyższego (poparzenia, zranienia w wyniku oddziaływań mechanicznych, zatrucie tlenkiem węgla, wtórne zatrucie składnikami toksycznymi spalin spowodowanych zapaleniem się różnych materiałów w promieniu zasięgu wystarczającej do tego temperatury spowodowanej pożarem lub wybuchem). Profilaktyka i zapewnienie możliwie najlepszego bezpieczeństwa w takich okolicznościach realizowana jest przez spełnienie wymagań i określonych warunków, w tym przeciwpożarowych dla stacji paliw zawartych w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych oraz w przepisach rozporządzenia w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów.
W celu ograniczenia występujących zagrożeń przewiduje się: utrzymanie w należytym stanie instalacji technologicznych i zabezpieczających, wyposażenie stacji w sprzęt przeciw pożarowy, środki pochłaniające produkty naftowe (maty, poduszki, watę sorbentową oraz substancje neutralizujące– diatomit, wapno), utrzymanie sprawnych środków transportu produktów naftowych i wyposażenie ich w atestowane bezpieczniki przeciwogniowe, przeciwdetonacyjne oraz odpowiednie blokady działające na zawory i hamulce, pomiar ilości produktu w zbiorniku przed napełnieniem z autocysterny w celu niedopuszczenia do jego przepełnienia, prowadzenie gospodarki wodno–ściekowej, a także gospodarki odpadami zgodnie z obowiązującymi przepisami, przestrzeganie przepisów ppoż. i bhp, eksploatacja urządzeń zgodnie z wytycznymi szczegółowymi zawartymi w dokumentacjach techniczno–ruchowych tych urządzeń znajdujących się na terenie inwestycji.
W trakcie funkcjonowania inwestycji nie można wykluczyć możliwości wystąpienia zdarzeń losowych w postaci awarii związanych z potencjalną możliwością zanieczyszczenia wód podziemnych i powierzchniowych w wyniku uszkodzenia funkcjonujących urządzeń. Należy zatem maksymalnie ograniczyć prawdopodobieństwo zaistnienia takiej sytuacji losowej. Potencjalne katastrofy naturalne mogące wystąpić w obszarze planowanej inwestycji są zjawiskami niepożądanymi z punktu widzenia prowadzonej działalności i dotyczą wystąpienia silnego wiatru, gwałtownych opadów atmosferycznych, wyładowań atmosferycznych, ekstremalnych temperatur. Planowana inwestycja położona jest poza obszarem zagrożenia powodziowego, dolinami rzek, obszarami aktywnymi sejsmicznie. Możliwe do wystąpienia katastrofy budowlane mogą powstać na skutek wad konstrukcyjnych obiektów, może zostać wywołana przez czynniki zewnętrzne (śnieg zalegający na zadaszeniu nad dystrybutorami) lub działania przestępcze człowieka (podłożenie materiałów wybuchowych). Przy prawidłowo zaprojektowanym i wykonanym przedsięwzięciu, a następnie prawidłowym użytkowaniu wszystkich elementów instalacji oraz przestrzeganiu zasad bhp ryzyko katastrofy budowlanej oceniono jako minimalne.
W związku z funkcjonowaniem przedsięwzięcia nie przewiduje się zmiany warunków klimatycznych ani jego negatywnego wpływu na klimat, zarówno w aspekcie lokalnym ani globalnym. Do emisji prekursorów gazów cieplarnianych (tlenków azotu NOx, tlenku węgla CO i dwutlenku siarki SO2) w obrębie planowanej inwestycji dojdzie na etapie realizacji stacji paliw. Wynikać ona będzie z pracy maszyn oraz transportu samochodowego (dowóz materiałów i surowców, wywóz nadmiaru mas ziemnych). W związku z funkcjonowaniem przedsięwzięcia nie przewiduje się zmiany warunków klimatycznych w aspekcie lokalnym ani globalnym.
6. Przewidywana ilość i rodzaj wytwarzanych odpadów oraz ich wpływ na środowisko.
Na podstawie analizy informacji zawartych w przedłożonej dokumentacji ustalono, że w wyniku realizacji inwestycji powstaną odpady związane z montażem urządzeń oraz funkcjonowaniem zaplecza. Szacowana ilość odpadów wyprodukowanych w trakcie procesu realizacji inwestycji to ok. 32,95 Mg. Odpady te będą składowane w sposób selektywny i przekazywane uprawnionemu odbiorcy.
Na etapie eksploatacji powstaną odpady związane z funkcjonowaniem i utrzymaniem stacji paliw i pozostałych obiektów infrastruktury technicznej. Ilość wyprodukowanych odpadów w skali roku to ok. 3,58 Mg. Odpady będą selektywnie gromadzone w odpowiednio przystosowanych pojemnikach, a następnie przekazywane uprawnionym odbiorcom na podstawie stosownych umów, podobnie będą przekazywane niesegregowane odpady komunalne. Odpady pochodzące z czyszczenia separatorów i zbiorników paliwowych oznaczone kodem 13 05 08* oraz 16 07 08* kwalifikujące się jako odpady niebezpieczne nie będą magazynowane na terenie stacji paliw tylko odebrane i poddane przetworzeniu bezpośrednio po wykonaniu usługi czyszczenia przez uprawnione podmioty. Zużyte baterie i akumulatory będą magazynowane w specjalnie zabezpieczonych, szczelnych pojemnikach, a następnie przekazywane uprawnionym odbiorcom. Odpady niebezpieczne oznaczone kodem 15 02 02* (sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania i ubrania ochronne zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi) oraz 16 02 13* (zużyte świetlówki) będą magazynowane w specjalnie zabezpieczonych, szczelnych pojemnikach, a następnie przekazywane uprawnionym odbiorcom.
W wyniku ewentualnego wystąpienia szkody w środowisku w wyniku awarii lub zdarzenia losowego mogą powstać odpady w postaci 13 07 01* olej opałowy i napędowy, 13 07 02* benzyna,15 02 02* sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania i ubrania ochronne zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi oraz 17 05 03* gleba, ziemia, w tym kamienie, zawierające substancje niebezpieczne. Prace dotyczące ograniczenia i likwidacji zanieczyszczeń zostaną zlecone wyspecjalizowanej firmie.
Na etapie rozbiórki zostaną zlikwidowane wszystkie elementy infrastruktury stacji, prace zostaną zlecone odpowiednio wyspecjalizowanej firmie. Gospodarka odpadami będzie prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
7. Zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikające z emisji.
Na podstawie zapisów w karcie informacyjnej przedsięwzięcia ustalono, że lokalizacja i skala planowanego do realizacji przedsięwzięcia nie spowoduje negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz zdrowie i życie ludzi. Możliwe zagrożenia dotyczące zdrowia ludzi mogące wystąpić na etapie realizacji inwestycji dotyczą m.in. prac ziemnych (upadek pracownika lub osoby postronnej do wykopu, potrącenie pracownika lub osoby postronnej sprzętem pracującym przy wykonywaniu robót na placu budowy- brak wygrodzenia strefy niebezpiecznej). Staranna i poprawna eksploatacja urządzeń technicznych, terminowo i fachowo przeprowadzane remonty, odpowiednio wyszkolona załoga i właściwa organizacja pracy minimalizują prawdopodobieństwo wystąpienia awarii zagrażającej życiu i zdrowiu ludzi oraz wystąpienia zagrożenia dla innych komponentów środowiska. Planowane do budowy i eksploatacji obiekty znajdować się będą poza terenem zabudowy mieszkaniowej. Najbliżej położone budynki mieszkalne znajdują się w odległości 30 m w kierunku północnym i ok. 30 m w kierunku południowym od granic terenu inwestycji. Z przeprowadzonej analizy akustycznej wynika, że funkcjonowanie inwestycji wraz z infrastrukturą (przy uwzględnieniu kumulacji oddziaływań akustycznych projektowanego w sąsiedztwie obiektu handlowo-usługowego), nie będzie stanowiło źródła ponadnormatywnego lub uciążliwego negatywnego oddziaływania na środowisko. Rozwiązania techniczne i technologiczne planowanego do realizacji przedsięwzięcia będą pozwalać na dotrzymanie standardów jakości środowiska. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie więc oddziaływać w sposób negatywny na okoliczne tereny, a tym samym na zdrowie mieszkańców. Przestrzeganie przepisów z zakresu ochrony przeciwpożarowej, BHP oraz przeszkolenie w zakresie obsługi urządzeń oraz postępowania w przypadku wystąpienia awarii zagwarantuje bezpieczeństwo pracownikom. Planowane przedsięwzięcie spełniać będzie normy w zakresie bezpieczeństwa pracy.
8. Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Zgodnie z obowiązującą II Zmianą Miejscowego Planu Ogólnego Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Gościeradów zatwierdzoną Uchwałą Nr XXI/89/96 Rady Gminy Gościeradów z dnia 28 sierpnia 1996 r. (Dz. Woj. Tarnobrzeskiego Nr 14, poz. 279) teren działki nr ewid. 401/11 położonej w obrębie Gościeradów Folwark oznaczony jest symbolem 33 UHR, KS, który stanowi: w stanie istniejącym teren w części użytkowany rolniczo a na pozostałym terenie prowadzona jest działalność produkcyjna- tartak. Przewiduje się wykorzystanie terenu na usługi handlowo-rzemieślnicze (możliwość adaptacji tartaku) oraz budowę stacji paliw pod warunkiem, że uciążliwość prowadzenia tej działalności zamykać się będzie w granicach własności. Planowane przedsięwzięcie w całości zlokalizowane będzie na terenie 33 UHR, KS. Z analizy przedłożonej dokumentacji wynika, że inwestycja jest zgodna z zapisami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Stacja paliw wraz z infrastrukturą obejmie swoim zasięgiem część działki 401/11. Parcela to grunty aktualnie niewykorzystywane, brak jest zabudowy w obrębie terenu przedsięwzięcia. Bezpośrednie otoczenie terenu Inwestycji stanowią: od strony północnej– pas drogowy drogi krajowej nr 74, od strony wschodniej– zgodnie z obowiązującym MPZP są to tereny oznaczone symbole 33 UHR,KS– teren usług handlowo-rzemieślniczych, na którym zlokalizowany zostanie obiekt handlowy, od strony zachodniej– tereny leśne, od strony południowej– zgodnie z obowiązującym MPZP są to tereny oznaczone symbole 33 UHR,KS– teren usług handlowo-rzemieślniczych, teren ten stanowi aktualnie zabudowa. W kierunku południowo-wschodnim od terenu stacji znajdują się tereny wykorzystywany pod zabudowę jednorodzinną, a za nim tereny zabudowy mieszalnej jednorodzinnej.
Przedsięwzięcie usytuowane jest poza obszarami: wodno-błotnymi, wybrzeża, górskim, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia, o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, przylegającym do jezior, terenem uzdrowiska i obszarem ochrony uzdrowiskowej.
W zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia nie występują obszary podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz.U. 2022 poz. 916 z późn. zm.). W bezpośrednim sąsiedztwie przedsięwzięcia- około 0,35 km w kierunku północnym od terenu planowanej inwestycji znajduje się obszar sieci Natura 2000 Gościeradów PLH060007. Ponadto innymi formami ochrony przyrody zlokalizowanymi najbliżej przedmiotowego terenu są: obszar Natura 2000 PLH060083 Szczecyn– granica obszaru przebiega w odległości ok. 3,6 km w kierunku wschodnim, obszar Natura 2000 PLH060045 Małopolski Przełom Wisły – oddalony o ok. 5,1 km w kierunku zachodnim, Rezerwat przyrody „Marynopole” – granica rezerwatu przebiega w odległości ok. 4,0 km na wschód, Rezerwat przyrody „Doły Szczeckie” – oddalony o ok. 4,7 km na południowy wschód, Kraśnicki Obszar Chronionego Krajobrazu – oddalony o ok. 7,3 km na północny wschód.
W obrębie terenu przeznaczonego pod inwestycję nie wykazano obecności siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt chronionych w ramach Dyrektywy Siedliskowej. Nie stwierdzono również gatunków rzadkich oraz zagrożonych wyginięciem. Na terenie planowanej inwestycji nie rosną drzewa objęte ochroną prawną jako pomniki przyrody. Występujące na terenie inwestycji fitocenozy ukształtowane zostały w wyniku silnych wpływów antropogenicznych. W obrębie planowanego przedsięwzięcia nie ma ostoi ważnych dla awifauny w ujęciu lokalnym i ponadlokalnym. Realizacja planowanej inwestycji nie wywoła szczególnych zmian w szacie roślinnej. Sąsiedztwo stanowią tereny obiektów usługowo- handlowych oraz tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.
Według opracowania Instytutu Badań Ssaków PAN w Białowieży teren planowanej inwestycji znajduje się w obrębie granicy korytarza ekologicznego o symbolu: „GKPdC-4A Małopolski Przełom Wisły”. Biorąc pod uwagę charakter działki, jej lokalizację w sąsiedztwie ruchliwej drogi krajowej nr 74 oraz fakt, że inwestycja nie przerywa ciągłości rozległego korytarza ekologicznego przedsięwzięcie nie powinno skutkować istotnym, niekorzystnym wpływem na drożność i funkcjonowanie ww. korytarza. Przedmiotowa inwestycja nie spowoduje trwałego uszczuplenia lub fragmentacji siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk gatunków roślin i zwierząt, dla ochrony których wyznaczone zostały obszary europejskiej ekologicznej sieci Natura 2000, a także innego rodzaju zakłóceń w funkcjonowaniu tej sieci. Zakres prac nie wpłynie negatywnie na zachowanie integralności obszarów ani spójności sieci ekologicznej. Prace związane z realizacją przedsięwzięcia, jak i sama eksploatacja nie spowodują zjawisk w środowisku przyrodniczym, które mogłyby wywrzeć znaczące oddziaływanie na obszary Natura 2000 oraz na ochronę przyrody i krajobraz.
Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane w obszarze o dużej gęstości zaludnienia. Gęstość zaludnienia na terenie gminy Gościeradów wynosi 46,2 osób/km2.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r. poz. 300) teren planowanego przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitych części wód powierzchniowych (JCWP) „Tuczyn” kod: PLRW20000623269, typ JCWP RW_wap- Potok lub mała rzeka wyżynna na podłożu węglanowym, NAT- naturalna część wód, zlewnia monitorowana, stan/potencjał ekologiczny: umiarkowany stan ekologiczny. Wskaźniki determinujące stan/potencjał ekologiczny: fosfor fosforanowy (V); fitobentos. Stan chemiczny- brak danych. Zły stan wód. Ocena ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego: zagrożona. Cel środowiskowy: dobry stan ekologiczny (zapewnienie drożności cieku dla migracji ichtiofauny o ile jest monitorowany wskaźnik diadromiczny D), dobry stan chemiczny. Teren planowanego przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie: PLGW2000118, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie i niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.
Teren inwestycji leży poza obszarami zalewowymi i strefami ochrony ujęć wód oraz w granicach Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 406 „Niecka Lubelska (Lublin)” i znajduje się poza obszarami jego wysokiej (OWO) i najwyższej ochrony (ONO). Najbliższe ujęcia wód to „Komisariat Policji Gościeradów”- ujęcie oddalone o ok. 90 m od terenu stacji oraz „Hotel i restauracja”- ujęcie oddalone o ok. 150 m. Najbliższym ciekiem wodnym jest rzeka Tuczyn zlokalizowana w odległości ok 0,45 km w kierunku południowym od granic terenu objętego inwestycją.
Biorąc pod uwagę charakter przedsięwzięcia oraz zastosowane zabezpieczenia środowiska gruntowo–wodnego nie przewiduje się w związku z jego realizacją i eksploatacją możliwości pogorszenia stanu wód podziemnych i powierzchniowych oraz trudności w osiągnięciu celów środowiskowych dla jednolitych części wód podziemnych i powierzchniowych. Realizacja i eksploatacja Inwestycji nie będzie powodować zanieczyszczenia ani zmiany sposobu zasilania cieku powierzchniowego oraz warunków jego przepływu.
Z analizy opisanych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia działań ukierunkowanych na ograniczenie negatywnego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko wynika, że planowane przedsięwzięcie nie wywrze istotnego oddziaływania na środowisko zarówno podczas realizacji, jak i eksploatacji. Z uwagi na lokalizację i charakter przedsięwzięcia nie stwierdzono transgranicznego oddziaływania na środowisko. Charakter i skala przedsięwzięcia wykluczają możliwość wystąpienia oddziaływania o znacznej wielkości lub złożoności. W okresie eksploatacji inwestycja nie będzie powodować przekroczeń standardów jakości powietrza, nie przewiduje się znaczącego negatywnego wpływu na środowisko związanego z emisją odpadów, nie będzie ono źródłem o istotnym oddziaływaniu na klimat akustyczny. Podczas realizacji będzie uwalniany dwutlenek węgla, jednak z uwagi na dużą lesistość otoczenia będzie on absorbowany w znacznym stopniu przez rośliny zielone, co istotnie zmniejszy ryzyko powstania efektu cieplarnianego. Dla planowanego przedsięwzięcia nie wystąpią oddziaływania skumulowane. Zasięg oddziaływania prac związanych z planowanym przedsięwzięciem będzie ograniczał się do terenu inwestycji. Planowane przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarze o znacznej gęstości zaludnienia oraz nie będzie wiązało się z długotrwałym i nieodwracalnym oddziaływaniem i wystąpieniem awarii przemysłowej.
W związku z powyższym, biorąc pod uwagę lokalizację, zakres i planowany sposób realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia Wójt Gminy Gościeradów przychylił się do stanowiska Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie, Dyrektora Zarządu Zlewni w Salowej Woli oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kraśniku, że dla planowanego przedsięwzięcia nie ma konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Po zrealizowaniu przez inwestora wszystkich warunków zawartych w przedłożonych dokumentach oraz w niniejszej decyzji, przedsięwzięcie nie powinno negatywnie oddziaływać na środowisko.
Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia, Wójt Gminy Gościeradów obwieszczeniem z dnia 22.03.2023 r. znak: OŚGO.6220.1.2023 poinformował strony postępowania o zakończeniu postępowania administracyjnego oraz zawiadomił o możliwości i terminie wypowiedzenia się oraz złożenia uwag i wniosków w sprawie. W wyznaczonym terminie nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski.
Biorąc powyższe pod uwagę, postanowiono jak w sentencji niniejszej decyzji.
POUCZENIE
1. Od niniejszej decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie za pośrednictwem Wójta Gminy Gościeradów w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
2. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
3. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Za wydanie niniejszej decyzji pobrano opłatę skarbową w kwocie 205,00 zł, zgodnie z ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 2142 z późn. zm.).
Otrzymują:
1. Pełnomocnik Inwestora- Pan Piotr Ciesielczuk
2. A/a.
Do wiadomości:
1. Strony postępowania poprzez obwieszczenie w BIP Urzędu Gminy Gościeradów.
2. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie, Wydział Spraw Terenowych IV ul. Bohaterów Porytowego Wzgórza 35, 23-300 Janów Lubelski.
3. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kraśniku, ul. Kościuszki 36, 23-200 Kraśnik.
4. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Stalowej Woli, ul. Jagiellońska 17, 37-450 Stalowa Wola.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Gmina Gościeradów