Gościeradów, dnia 06.11.2023 r.
Znak: OŚGO.6220.4.2023
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
Działając na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 73 ust. 1, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 oraz art. 85 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 ze zm.) (dalej: ustawa o ooś), a także § 3 ust. 1 pkt 54 oraz pkt 74 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.) (dalej: Rozporządzenie), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.) (dalej: K.p.a.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12.07.2023 r. złożonego przez Pana Zbigniewa Lonczak ul. Limanowskiego 2A, 39-300 Mielec - Pełnomocnika firmy Oscar Invest Sp. z o.o. ul. Brzozowa 3, 23-275 Gościeradów w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa hali produkcyjno-magazynowej z zapleczem socjalno-technicznym wraz z budową zbiornika wody przeciwpożarowej oraz niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr ewidencyjny 750; 751/1; 769; 770; 771 w Gościeradowie”
stwierdzam
I. Brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.
II. Określam następujące warunki realizacji przedsięwzięcia w fazie realizacji
i eksploatacji:
1) Prace w obrębie rzeki Tuczyn oraz rowu, należy prowadzić z zachowaniem szczególnej ostrożności celem niedopuszczenia do zanieczyszczenia ich wód.
2) Prace ziemne w obrębie cieków i rowów należy wykonywać poza okresem intensywnych lub/i długotrwałych opadów deszczu.
3) Usytuowanie elementów/ obiektów wchodzących w skład przedmiotowej inwestycji, należy rozplanować z uwzględnieniem pozostawienia technicznego pasa ochronnego (5,0 m) wzdłuż rzeki Tuczyn.
4) Ewentualne przypadkowe uszkodzenia gruntu w obrębie rzeki czy rowu, powstałe w wyniku prowadzonych prac, zostaną naprawione na koszt Inwestora, a miejsce/a zostaną przywrócone do stanu wyjściowego.
III. Charakterystykę przedsięwzięcia określa załącznik stanowiący integralną część decyzji.
UZASADNIENIE
W dniu 12.07.2023 r. do Wójta Gminy Gościeradów wpłynął wniosek Pana Zbigniewa Lonczak ul. Limanowskiego 2A, 39-300 Mielec- Pełnomocnika firmy Oscar Invest Sp. z o.o. ul. Brzozowa 3, 23-275 Gościeradów, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji polegającej na „Budowie hali produkcyjno-magazynowej z zapleczem socjalno-technicznym wraz z budową zbiornika wody przeciwpożarowej oraz niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr ewidencyjny 750; 751/1; 769; 770; 771 w Gościeradowie”.
Przedłożony wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 74 ust. 1 ustawy o ooś, w związku z czym organ pismem z dnia 18.07.2023 r. znak: OŚGO.6220.4.2023 wezwał pełnomocnika do uzupełnienia braków formalnych w terminie 30 dni. W dniu 27.07.2023 r. wpłynęło uzupełnienie braków formalnych wniosku o zagadnienia wskazane w wezwaniu. Przedłożony wniosek spełniał wymogi określone w art. 74 ust. 1 ustawy o ooś.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy o ooś stwierdzono, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Wójt Gminy Gościeradów.
Organ zawiadomił strony o wszczęciu postępowania administracyjnego w przedmiotowej sprawie, zapewniając zgodnie z art. 10 K.p.a możliwość udziału stronom w każdym stadium postępowania (zawiadomienie – obwieszczenie z dnia 28.07.2023 r. znak: OŚGO.6220.4.2023). Ponieważ liczba stron w postępowaniu zmierzającym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia przekracza 10, zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy o ooś obwieszczenie zostało podane stronom do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Gościeradów oraz na tablicach ogłoszeń: Urzędu Gminy Gościeradów, Sołectwa Gościeradów Ukazowy. Na tym etapie postępowania strony nie wniosły żadnych uwag.
Zgodnie z art. 64 ust. 1 i 2 ustawy o ooś pismem z dnia 28.07.2023 r. znak: OŚGO.6220.4.2023 wystąpiono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie, Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kraśniku z wnioskiem o wydanie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kraśniku pismem z dnia 03.08.2023 r. znak: ONS.NZ.9027.2.38.2023 (data wpływu 04.08.2023 r.) poinformował, iż odstępuje od wydania opinii, co należy traktować jako brak zastrzeżeń w przedmiotowej sprawie, w związku z tym nie został nałożony obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie pismem z dnia 08.08.2023 r. znak: WSTIV.4220.25.2023.DS wezwał do uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia. Pełnomocnik Inwestora w dniu 10.08.2023 r. przedłożył do tutejszego urzędu uzupełnienie karty informacyjnej przedsięwzięcia o wymagane informacje. Pismem z dnia 11.08.2023 r. znak: OŚGO.6220.4.2023 uzupełnienie do karty informacyjnej przedsięwzięcia przekazano Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Lublinie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kraśniku oraz Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie- Zarząd Zlewni w Stalowej Woli. O powyższych wystąpieniach Organ powiadomił strony postępowania w dniu 16.08.2023 r. zawiadomieniem- obwieszczeniem znak: OŚGO.6220.4.2023. Na tym etapie postępowania strony nie wniosły żadnych uwag.
Dyrektor Zarządu Zlewni w Stalowej Woli pismem z dnia 10.08.2023 r. znak: RZ.ZZŚ.4.4901.180.2023.MZ (data wpływu: 21.08.2023 r.) wyraził opinię stwierdzającą brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko pod następującymi warunkami:
1) prace w obrębie rzeki Tuczyn oraz rowu, należy prowadzić z zachowaniem szczególnej ostrożności celem niedopuszczenia do zanieczyszczenia ich wód;
2) prace ziemne w obrębie cieków i rowów należy wykonywać poza okresem intensywnych lub/i długotrwałych opadów deszczu;
3) usytuowanie elementów/ obiektów wchodzących w skład przedmiotowej inwestycji, należy rozplanować z uwzględnieniem pozostawienia technicznego pasa ochronnego (5,0 m) wzdłuż rzeki Tuczyn;
4) ewentualne przypadkowe uszkodzenia gruntu w obrębie rzeki czy rowu, powstałe w wyniku prowadzonych prac, zostaną naprawione na koszt Inwestora, a miejsce/a zostaną przywrócone do stanu wyjściowego.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie pismem z dnia 04.09.2023 r. znak: WSTIV.4220.25.2023.DS wezwał do ponownej analizy dokumentacji w kwestii zaliczenia poszczególnych części składowych inwestycji do przedsięwzięć wymienionych w Rozporządzeniu. Wójt Gminy Gościeradów pismem z dnia 11.09.2023 r. znak: OŚGO.6220.4.2023 wezwał Pełnomocnika do uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia. O powyższych czynnościach organ poinformował strony postępowania zawiadomieniem- obwieszczeniem z dnia 13.09.2023 r. znak: OŚGO.6220.4.2023. Żadna ze stron w ustawowym terminie nie wniosła uwag.
W dniu 18.09.2023 r. Pełnomocnik inwestora złożył w tut. Urzędzie aneks do karty informacyjnej przedsięwzięcia. Przeprowadzona została ponowna kwalifikacja planowanego przedsięwzięcia, w związku z czym inwestycja została zakwalifikowana jako przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 54 Rozporządzenia– „zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż: a) 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy, b) 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a;” oraz § 3 ust. 1 pkt 74 Rozporządzenia – „urządzenia lub zespoły urządzeń umożliwiające pobór wód podziemnych z tej samej warstwy wodonośnej, o zdolności poboru wody nie mniejszej niż 1 m3 na godzinę, inne niż wymienione w pkt 73, jeżeli w odległości mniejszej niż 500 m znajdują się inne urządzenia lub inny zespół urządzeń umożliwiający pobór wód podziemnych o zdolności poboru wody nie mniejszej niż 1 m3 na godzinę, z wyłączeniem zwykłego korzystania z wód.”
Pismem z dnia 20.09.2023 r. znak OŚGO.6220.4.2023 aneks do karty informacyjnej przedsięwzięcia przekazano Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Lublinie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kraśniku oraz Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie- Zarząd Zlewni w Stalowej Woli. O powyższych wystąpieniach Organ powiadomił strony postępowania w dniu 20.09.2023 r. zawiadomieniem- obwieszczeniem znak: OŚGO.6220.4.2023. Na tym etapie postępowania strony nie wniosły żadnych uwag.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie postanowieniem z dnia 9 października 2023 r. znak: WSTIV.4220.25.2023.DS (data wpływu: 11.10.2023 r.) wyraził opinię, że dla planowanego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.
W ramach postępowania zmierzającego do wydania niniejszej decyzji Wójt Gminy Gościeradów dokonał analizy zapisów otrzymanych opinii oraz dokumentacji zgromadzonej
w sprawie. Biorąc pod uwagę rodzaj i zakres inwestycji objętej wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, jak również lokalne zagospodarowanie terenu stwierdzono, że zebrane materiały są wystarczające.
1. Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia, skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu.
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie hali produkcyjno-magazynowej z zapleczem socjalno-technicznym wraz z budową zbiornika wody przeciwpożarowej oraz niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr ewidencyjny 750,751/1, 769, 770, 771 jednostka ewidencyjna: 060704_2, Gościeradów; obręb: 0002.Gościeradów, powiat kraśnicki, województwo lubelskie, o łącznej powierzchni 14 544 m2.
Inwestycja realizowana będzie przez inwestora- firmę Oscar Invest Sp. z o.o., która zgodnie z założeniami, będzie produkować rury stalowe wykorzystywane przy fundamentowaniu budynków. Według założeń Inwestora, w zakładzie zatrudnionych zostanie 10 osób, w systemie dwuzmianowym przez 5 dni w tygodniu.
Zakres planowanego przedsięwzięcia obejmuje:
– budowę hali produkcyjno- magazynowej z zapleczem socjalno-technicznym- powierzchnia około 3600 m2;
– budowę ciągów komunikacyjnych (drogi, place manewrowe, parkingi)- powierzchnia 3100 m2;
– budowę chodników- powierzchnia 180 m2;
– budowę szamba - pojemność 2 x 20 m3;
– budowę studni o wydajności poniżej 10 m3/h;
– budowę szczelnego, podziemnego zbiornika ppoż. o pojemności 60 m3;
– budowę zbiornika na wody deszczowe- pojemność 2 x 100 m3.
Bilans powierzchni po realizacji przedsięwzięcia
Powierzchnia działek przeznaczonych pod Zakład [m2] |
Powierzchnia zabudowy (obiekty kubaturowe) [m2] |
Drogi, place chodniki i parkingi [m2] |
Tereny wolne od zabudowy (zielone) [m2] |
14 544 (100%) |
3 600 (24,8%) |
3 280 (22,5%) |
7 664* (52,7%) |
* tym zieleń nieprzekształcona 4687 m2.
Przed rozpoczęciem realizacji budowy projektowanej hali wykonane będą prace rozbiórkowe (nie wchodzące w zakres przedsięwzięcia) istniejącego budynku piekarni oraz wiaty gospodarczej znajdującej się na działce nr ewid. 750 obręb Gościeradów, gmina Gościeradów, zgodnie z decyzją Starosty Kraśnickiego nr 323/2019 znak: Ab.6741.1.2019 z dnia 08.07.2019 r. zatwierdzającą projekt rozbiórki oraz udzielającą pozwolenia na rozbiórkę.
Budowa hali produkcyjno-magazynowej z zapleczem socjalno-technicznym:
Zaprojektowano budynek o konstrukcji stalowej posadowiony na fundamentach bezpośrednich żelbetowych, posadowienie stóp fundamentowych na poziomie od 1,2 do 1,5 m p.p.t. Budynek w rzucie poziomym zaprojektowany na planie prostokąta, ściany budynku wykonane będą z płyty warstwowej z rdzeniem z wełny mineralnej. Dach hali przystosowany do zwiększonych obciążeń, będą stanowiły dźwigary stalowe, łaty lub blacha trapezowa konstrukcyjna, warstwa termoizolacji z wełny mineralnej oraz z pokrycie z membrany EPDM lub PVC. Na dachu przewiduje się świetliki o podwyższonej izolacyjności i panele fotowoltaiczne.
Parametry obiektu:
– długość ok. 90 m;
– szerokość ok. 40 m;
– wysokość max. 14 m;
– powierzchnia zabudowy ok. 3 600 m2;
– kubatura ok. 50 400 m3.
Posadzkę w hali produkcyjnej zaprojektowano z płyty betonowej o grubości ok. 30 cm zbrojoną siatką z prętów stalowych. Jako izolacja zastosowana zostanie 2x gruba folia PCV na chudym betonie 15 cm. Wzmocniona i wytrzymała posadzka pozwoli na umiejscowienie ciężkich maszyn i skutecznie izolowała będzie podłoże. Wszystkie elementy narażone na wilgoć (fundamenty, posadzki) będą zabezpieczone izolacjami przeciwwilgociowymi i termicznymi.
Budynek będzie podzielony na 3 strefy funkcjonalne: produkcyjną, magazynową, socjalno- techniczną. Do ogrzewania obiektu wykorzystywana będzie pompa ciepła, wentylację części produkcyjnej oraz socjalno-technicznej obiektu zapewniała będzie centrala nawiewno-wywiewna z odzyskiem ciepła, znajdująca się na dachu budynku.
W ramach budowy infrastruktury drogowej zaprojektowano miejsca parkingowe, drogi wewnętrzne, place manewrowe i chodniki. Wszystkie elementy będą wykonane z kostki betonowej o grubości ok. 10 cm, z podsypką piaskową stabilizowaną cementem ok. 4 cm oraz podbudowy z kruszywa łamanego, stabilizowanego mechanicznie.
Budowa zbiorników na ścieki bytowe i technologiczne:
Zastosowana zostanie atestowana bateria dwóch szczelnych, podziemnych zbiorników bezodpływowych o pojemności 2 x 20 m3. Zbiorniki przeznaczone będą na ścieki bytowe i technologiczne z SUW. Zbiorniki będą wykonane z żelbetonu na bazie betonu C35/45 (charakteryzuje się dużą wodoszczelnością, mrozoodpornością, nasiąkliwością < 5% co jest wskazane przy konstrukcjach stosowanych na terenach o wysokim poziomie wód gruntowych).
Parametry zbiornika:
– pojemność czynna 20 m3;
– długość zewnętrzna 4,7 m;
– wysokość całkowita 2,99 m;
– szerokość zewnętrzna 2,5 m.
Każdy zbiornik wyposażony będzie w kominek wentylacyjny. Dodatkowo każdy zbiornik przed posadowieniem w ziemi pokryty zostanie dwukrotną warstwą izolacji wodnej ABIZOL R+P. Zbiorniki posadowione będą na głębokości 4,5 m ppt. i zakotwione do płyty fundamentowej.
Budowa studni:
Projektowana studnia odwiercona zostanie na terenie działki o numerze ewid. 771. Do wykonania studni planuje się zastosowanie metody obrotowej, z użyciem płuczki wiertniczej, aż do osiągnięcia docelowej głębokości. W pierwszej kolejności planuje się odwiercenie otworu pilotażowego do głębokości 30 m (z możliwością przegłębienia o dodatkowe 5 m). Otwór pilotażowy wiercony będzie średnicą 160 mm. Po dowierceniu do głębokości wynikającej z profilu otworu pilotażowego w otworze umieszczony zostanie filtr o średnicy 160 mm z rur PVC, perforowany szczelinowo, na którym umieszczona zostanie siatka filtracyjna. Długości części roboczej filtra wynosić powinna 10 m, długość rury podfiltrowej wyniesie 5 m, natomiast rura nadfiltrowa zostanie wyprowadzona do powierzchni terenu. Po wykonaniu otworu studziennego przewiduje się przystosowanie otworu do eksploatacji poprzez montaż naziemnej obudowy (na betonowym podłożu) z armaturą oraz pompy głębinowej. Wylot zostanie zabezpieczony szczelną głowicą. Planowana jest instalacja pokrywy obudowy, wlot powietrza, kominek wentylacyjny, kołnierz betonowy ze spadkiem od ściany obudowy zabezpieczający obudowę przed przedostawaniem się wód deszczowo-roztopowych do wnętrza studni. Studnia zostanie ogrodzona w ramach wyznaczonej strefy ochrony bezpośredniej.
Parametry projektowanej studni są następujące:
– promień leja depresji (Re) 42 m;
– głębokość zafiltrowania ok. 30 m p.p.t;
– wydajność eksploatacyjna mniej niż 10 m3/h.
W zasięgu leja depresji nie są zlokalizowane inne czynne ujęcia wody. Najbliższe ujęcie znajduje się w odległości ok. 67,5 m od ujęcia nr 8210177 t.j. studni o wydajności 5 m3/h znajdującego się na terenie targowiska gminnego. Odległość między studniami sprawia, że promienie leja depresji nie będą na siebie zachodzić, tym samym nie będą wzajemnie na siebie oddziaływać.
Zostanie wykonany odcinek wodociągu umożliwiający włączenie wybudowanej studni do sieci wodociągowej dochodzącej do obiektów Zakładu. Pobierana woda uzdatniana będzie w zakładowej stacji uzdatniania wody.
Budowa zbiornika na wody deszczowe:
Do przejęcia wód deszczowych powstałych w związku z przedsięwzięciem dobrane zostały dwa stalowe, podziemne zbiorniki retencyjne o pojemności użytkowej 100 m3 każdy, średnicy 3,2 m, długości zewnętrznej 12,5 m.
Zbiorniki wyposażone będą w kominki wentylacyjne. Z uwagi na wysoki poziom wód gruntowych na tym terenie - zastosowano zbiorniki o konstrukcji dostosowanej do lokalizacji na tego typu obszarach. Konstrukcja zbiorników zapewnia szczelność i ochronę przed napływem wód gruntowych do wnętrza zbiorników i infiltracją zawartości zbiorników do wód podziemnych. Zbiorniki posadowione zostaną na płycie fundamentowej na głębokości ok. 4,5 m p.p.t. i zakotwione. Każdy zbiornik wyposażony będzie w czujniki napełnienia (sygnalizacja świetlna i alarmowa). Wody deszczowe z połaci dachowych, nie wymagające oczyszczania, odprowadzane będą do zbiorników bezpośrednio natomiast wody odpadowe spływające z ciągów komunikacyjnych będą oczyszczone w planowanym do zainstalowania separatorze substancji ropopochodnych. Zmagazynowane wody będą używane do uzupełniania wody w zbiorniku p.poż oraz do podlewania terenów zielonych na obszarze Zakładu.
Budowa zbiornika przeciwpożarowego:
W celu zapewnienia właściwej ochrony przeciwpożarowej na terenie Zakładu wybudowany będzie zbiornik ppoż. wykonany z rury stalowej spiralnie karbowanej, o następujących parametrach: średnica 2,8 m, długość zewnętrzna 11,2 m, pojemność użytkowa 60 m3, zasilanie z zaworem pływakowym ø 50 mm, kosz ø 100 mm z zasuwą i nasadą strażacką, przelew ø 160 mm. Konstrukcja zbiornika zapewnia w pełni jego szczelność i dostosowana jest do lokalizacji na obszarach o podwyższonym poziomie wód gruntowych. Zbiornik posadowiony będzie na płycie fundamentowej na głębokości ok. 4,5 m p.p.t. i zakotwiony do niej pasami. Woda do celów ppoż będzie pobierana z własnego ujęcia, ze zbiornika wody deszczowej lub dowożona beczkowozami.
W planowanej do realizacji hali produkowane będą rury stalowe wykorzystywane do fundamentowania obiektów budowlanych. Wyprodukowane surowce i wyroby będą magazynowane i przygotowywane do wysyłki w obrębie hali produkcyjnej. Proces produkcji przedstawia się następująco: dostarczanie półproduktów w postaci rur stalowych o średnicach 200-300 mm do Zakładu za pośrednictwem transportu drogowego, rozładowanie materiału za pomocą wózków elektrycznych i przekazanie do miejsca składowania w wyznaczonej części hali, dostarczenie (za pomocą suwnicy) materiału do produkcji i przycięcie za pomocą piły na długość ok. 1600 mm, zautomatyzowany proces przekazywania dociętych rur na olejne urządzenia obrabiające (obrabiarki, tokarki CNC, gwintownice).
2. Powiązania z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowanie się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania się oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.
Analizowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na terenie istniejącej piekarni tj. w terenie przemysłowym. Przedsięwzięcie nie będzie związane z powstaniem nowych źródeł emisji zorganizowanej (za wyjątkiem centrali nawiewno–wywiewnej części produkcyjnej, do której będą wprowadzane śladowe ilości pyłu) ani znaczących źródeł hałasu. Przez to należy uznać, że presja na środowisko w stosunku do stanu istniejącego nie ulegnie pogorszeniu.
Jak wykazano w analizie akustycznej, oddziaływanie akustycznie będzie charakteryzowało się niezauważalnym wkładem w istniejące tło akustyczne.
Tereny położone w bezpośrednim otoczeniu inwestycji to tereny związane z zabudową mieszkaniową (zabudowa jednorodzinna i zagrodowa od strony wschodniej), usługową (plac targowy od strony zachodniej i zakład cukierniczy od północy) oraz tereny zielone. Minimalna zmiana klimatu akustycznego będzie miała charakter czasowy (na czas prowadzenia robót), niekumulujący się w środowisku i lokalizujący się głównie wokół frontu robót. Uciążliwości występujące w trakcie prowadzenia prac budowlanych ograniczone będą do bezpośredniego sąsiedztwa terenu objętego robotami (będzie to oddziaływanie krótkotrwałe i chwilowe). Przewidywany zakres prac spowoduje chwilowe zmiany w akustyce. Zakłada się, że emisja hałasu pochodząca od źródeł związanych z realizacją inwestycji, nie będzie osiągała wartości ponadnormatywnych na terenach prawnie chronionych z istniejącą zabudową mieszkalną i inną podlegającą ochronie, spełniając tym samym wymagania ochrony środowiska w zakresie akustycznym.
Charakter analizowanego w niniejszej karcie informacyjnej przedsięwzięcia, który nie spowoduje wzrostu emisji energii - hałasu i zanieczyszczeń do powietrza, nie spowoduje znaczącego zużycia wody i powstania ścieków technologicznych daje podstawę do stwierdzenia, że jego realizacja nie spowoduje wzrostu oddziaływania instalacji na żaden z elementów środowiska. Tym samym wykluczyć można by powstały wzajemne oddziaływania, pomiędzy poszczególnymi elementami środowiska, powodujące jego zagrożenia jako całości czy zagrożenie dla poszczególnych jego elementów.
3. Różnorodność biologiczna, wykorzystywanie zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi.
Na podstawie analizy dołączonej dokumentacji ustalono, że realizacja i eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wpływać negatywnie na środowisko przyrodnicze, bioróżnorodność oraz krajobraz. Teren działki przewidzianej pod planowane przedsięwzięcie zajęty jest przez budynek piekarni oraz wiatę gospodarczą planowane do rozbiórki. Na działkach przewidzianych pod zamierzenie występowanie drzew i krzewów związane jest głównie z pasem terenu przylegającym do cieku Tuczyn. Skarpę cieku porastają tu wierzby, okazałe klony jesionolistne i okazy śliwy domowej. Obrzeża przyszłego Zakładu gęsto porastają krzewy tarniny, bogato rozgałęzione i silnie ociernione. Cały teren pokrywają płaty roślinności trawiastej. Nie przewiduje się wycinki drzew lub krzewów. W obrębie obszaru przewidzianego pod zamierzenie nie stwierdzono występowania siedlisk priorytetowych ani gatunków roślin chronionych, jak również gatunków roślin ważnych dla Wspólnoty, które wymagają ścisłej ochrony, występowania gatunków chronionych, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin (Dz. U. 2014 r. poz. 1409), gatunków podlegających ochronie, na podstawie rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014 roku w sprawie ochrony gatunkowej grzybów (Dz. U. 2014 r. poz. 1408).
Teren przeznaczony pod zamierzenie inwestycyjne nie przedstawia większej wartości przyrodniczej. Na podstawie informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia ustalono, że na terenie planowanego przedsięwzięcia jak również w bezpośrednim sąsiedztwie planowanego przedsięwzięcia nie występują formy ochrony przyrody, o których jest mowa w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jednolity Dz. U. z 2023 r. poz. 1336 ze zm.). Na podstawie analizy dołączonej dokumentacji ustalono, że realizacja i eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wpływać negatywnie na środowisko przyrodnicze, bioróżnorodność oraz krajobraz. Obecność terenów otwartych pozwala na występowanie na tym obszarze drobnych gryzoni, ssaków, drobnej zwierzyny łownej oraz ptaków preferujących takie habitaty. Na terenie przewidzianym pod zamierzenie zaobserwowano: sikory bogatki, kosy, kwiczoły, sroki, sierpówki i kawki. Odnotowana powyższa awifauna ma charakter przypadkowy i niestabilny, większość osobników trafia tu sporadycznie i przypadkowo w poszukiwaniu pożywienia. Budynek dawnej piekarni, przewidziany do rozbiórki, wyposażony jest w wysoki, murowany komin, na którym znajduje się użytkowane, gniazdo bociana białego. Bocian biały został wymieniony w załączniku I Dyrektywy Rady 79/409/EWG z dnia 2 kwietnia 1979 roku w sprawie ochrony dzikich ptaków (tzw. dyrektywa ptasia). W czasie prac związanych z rozbiórką istniejących obiektów niezbędne będzie przeniesienie gniazda bociana białego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami czynności związane z przenoszeniem gniazda mogą być wykonywane po zakończeniu okresu lęgowego (wg przepisów prawnych od 16 października do końca lutego). Gniazdo winno być przeniesione na platformę na słupie lub drzewie. Decydując się na umieszczenie platformy na drzewie należy pamiętać o sukcesywnym przycinaniu gałęzi aby zapewnić ptakom swobodny dolot. Funkcjonowanie przedsięwzięcia nie będzie miało wpływu na trasy migracyjne zwierząt, miejsca lęgowe ptaków czy miejsca stałego przebywania zwierząt. Prowadzona działalność nie spowoduje konieczności zmiany siedliska dla okolicznych zwierząt. Występujące tu gatunki to gatunki ubikwistyczne, które w czasie eksploatacji zakładu w pełni mogą wykorzystywać bazę pokarmową okolicznych terenów.
W czasie prac realizacyjnych, lokalnym zmianom ulegnie profil glebowy – częściowo zniszczona zostanie wierzchnia warstwa gleby. Przed przystąpieniem do zasadniczych prac budowlanych warstwa gleby gr. 0,15-0,30 m zostanie usunięta i będzie składowana w wyznaczonym miejscu. Po wykonaniu prac zwałowana warstwa gleby zostanie rozplantowana na terenie działki w sposób nie powodujący zmiany kierunku odpływu wód deszczowych. Organizacja i techniczne warunki prowadzenia robót budowlanych będą eliminować możliwość zakłócenia stosunków wodnych powodujących szkodę na działkach sąsiednich. Oddziaływanie na ukształtowanie terenu i krajobraz, jakie wystąpi na etapie realizacji inwestycji, będzie nieznaczne, o niewielkim zasięgu - ograniczone do terenu, do którego Inwestor dysponuje tytułem prawnym. Po wykonaniu przewidzianych prac, teren zostanie uporządkowany. Masy ziemne powstałe podczas prac budowlanych, zostaną zagospodarowane lub przekazane uprawnionym odbiorcom zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie.
W sposób trwały na stan powierzchni, oddziaływać będzie wybudowany Zakład. Nowa inwestycja nie przyniesie radykalnych zmian krajobrazu - będzie to przekształcenie typowe dla postępującej urbanizacji. W ujęciu fizjograficznym przedmiotowa inwestycja nie obniży w sposób znaczący walorów krajobrazowych, zachowany zostanie znaczny udział zieleni naturalnej, w którą wkomponowany zostanie budowany Zakład.
Zarówno w fazie realizacji jak i eksploatacji przedsięwzięcia wystąpi zapotrzebowanie na wodę, surowce, materiały, paliwo oraz energię.
Na etapie budowy zapotrzebowanie na wodę związane będzie z koniecznością zapewnienia wody dla celów socjalno–bytowych pracowników budowlanych, a także pielęgnacji wylewek betonowych oraz do wykonywania zapraw murarskich. Dla pracowników w okresie budowy dostarczana będzie woda butelkowana, natomiast woda do prac budowlanych będzie dowożona (mauzery lub beczkowóz). Na etapie eksploatacji zakład zaopatrywany będzie w wodę do picia (po uzdatnieniu w planowanej do realizacji stacji uzdatniania wody), pod cele technologiczne (uzupełnianie obiegów chłodzących, potrzeby SUW) i ppoż. z własnego ujęcia, planowanego do wykonania. Szacowany pobór wody do celów socjalno-bytowych przy uwzględnieniu zatrudnienia 10 osób wyniesie 0,15 m3/dobę, 4,5 m3/miesiąc, 54 m3/rok. Według założeń Inwestora woda sanitarna wykorzystywana będzie także do procesów technologicznych związanych z rozcieńczaniem koncentratów chłodziwa (do maszyn CNC) i pod potrzeby SUV w ilości około 55 m3/rok.
Podstawowym źródłem zasilania zakładu będzie sieć elektroenergetyczna. Pobór energii elektrycznej do budowanych obiektów następował będzie poprzez przyłącze zasilające. Przesył i dystrybucja energii odbywać się będzie na zasadach uzgodnionych z dostawcą. Dodatkowo energia elektryczna pozyskiwana będzie z fotowoltaiki (panele na dachu obiektu). Moc zainstalowana w związku z zamierzeniem inwestycyjnym – ok. 180 kW.
Źródłem ciepła dla planowanego przedsięwzięcia będzie pompa ciepła model GSHP. Pompa zainstalowana zostanie wewnątrz budynku produkcyjno-magazynowego. Urządzenie przeznaczone zostanie do bezobsługowego ogrzewania wody w instalacji centralnego ogrzewania (ogrzewanie podłogowe). Woda do celów socjalnych ogrzewana będzie elektrycznie.
Zgodnie z założeniami na etapie budowy wykorzystane zostaną materiały oraz surowce w ilości: kostka betonowa – 520 Mg, podsypka piaskowa – 136 m3, podbudowa z kruszywa – 3 000 Mg, płyty warstwowe – 1 000 m3, wełna mineralna – 1 450 m3, okna/świetliki dachowe – 450 m2, stal konstrukcyjna – 160 Mg, beton – 3 000 m3. Na etapie eksploatacji planowane jest zużycie rur stalowych w ilości 5 000 Mg/rok.
Z informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że na potrzeby planowanego przedsięwzięcia prognozuje się wykorzystanie normatywnych wielkości w zakresie zużycia wody, materiałów, paliw oraz energii.
4. Emisja i występowanie innych uciążliwości.
Podczas realizacji inwestycji przewidywane jest powstanie emisji do powietrza w postaci spalin pochodzących z silników maszyn budowlanych (koparko-spycharki, dźwig, zagęszczarki podłoża), pyłów powstających w związku z ruchem pojazdów i maszyn, pyłów pochodzących z przemieszczania mas ziemnych i innych materiałów budowlanych. Czynności te spowodują zmianę stanu powietrza, wskutek emisji zanieczyszczeń ze spalania paliw w silnikach pojazdów i maszyn wykorzystywanych podczas budowy. Emisję produktów spalania paliw spowoduje również praca samochodów dowożących materiały budowlane. Przewidywany czas realizacji przedsięwzięcia to około 2 lata. W celu ograniczenia oddziaływania na etapie realizacji inwestycji w zakresie emisji substancji do powietrza, ewentualne miejsca magazynowania kruszyw zawierających frakcję pyłową będą osłonięte przed rozwiewaniem, zaś w dni słoneczne i wietrzne materiał ten będzie zraszany wodą w celu zapobiegania wtórnej emisji pyłu. Z analiz emisji dla budowy analogicznych obiektów wynika, że oddziaływanie jakie występuje w okresie realizacji inwestycji może powodować występowanie zanieczyszczeń tylko w rejonie prowadzenia prac. Nie będzie powodować trwałych oddziaływań w środowisku i nie spowoduje trwałych w nim zmian. Uciążliwość ta ustąpi z chwilą zakończenia prac.
Podczas eksploatacji inwestycji przewidziane jest powstawanie emisji niezorganizowanej w postaci spalin z pojazdów (samochody ciężarowe o masie powyżej 3,5 Mg – 2-3 szt./dobę, samochody dostawcze o masie do 3,5 Mg – 1 szt./dobę, samochody osobowe 15 szt./dobę, elektryczne wózki widłowe do transportu wewnętrznego), a także emisję zorganizowaną związaną z funkcjonowaniem elementów nawiewno-wywiewnych w części produkcyjnej hali (głównie w okresie letnim). Analiza wyników obliczeń wielkości emisji przedstawionych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia nie wykazała ponadnormatywnego oddziaływania na stan czystości powietrza na tym obszarze. Nie przewiduje się żadnych źródeł energetycznego spalania paliw kopalnych oraz emisji z tym związanych. Zapotrzebowanie na ciepło (C.O. i C.W.U) projektowanego obiektu realizowane będzie poprzez zastosowanie pompy ciepła.
Źródłem hałasu będzie praca sprzętu zmechanizowanego podczas wykonywania prac budowlanych, a także ruch samochodów dostarczających materiały i urządzenia do budowy. Realizacja budowy będzie związana z zastosowaniem koparek (wykopy pod stopy fundamentowe, fundamenty i sieci, kształtowanie powierzchni), zagęszczarek podłoża, dźwigu budowlanego oraz elektronarzędzi montażowych, głównie wiertarki, szlifierki, wkrętarki. Określono, że moc akustyczna sprzętu wahać się będzie od około 93,3 dB do 96,0 dB. Zgodnie z założeniami inwestora w trakcie realizacji do inwestycji dojeżdżało będzie 10 pojazdów typu „bus” (o mocy akustycznej 94 dB) i 10 pojazdów ciężkich (o mocy akustycznej 100 dB). Urządzenia wentylacyjne będą dobrane pod kątem maksymalnego ograniczenia ich mocy akustycznej. Moc akustyczna planowanego systemu wentylacyjnego nie będzie przekraczać 67,3 dB. Poziom dźwięku spowodowany pracą maszyn budowlanych i pojazdów transportowych może spowodować krótkoterminowe podwyższone poziomy hałasu, które jednak ograniczone będą w zasadzie do terenu lokalizacji inwestycji. Minimalna zmiana klimatu akustycznego będzie miała charakter czasowy (na czas prowadzenia robót), niekumulujący się w środowisku i lokalizujący się głównie wokół frontu robót. Uciążliwości występujące w trakcie prowadzenia prac budowlanych ograniczone będą do bezpośredniego sąsiedztwa terenu objętego robotami (będzie to oddziaływanie krótkotrwałe i chwilowe). Przewidywany zakres prac spowoduje chwilowe zmiany w akustyce. Zakłada się, że emisja hałasu pochodząca od źródeł związanych z realizacją inwestycji, nie będzie osiągała wartości ponadnormatywnych na terenach prawnie chronionych z istniejącą zabudową mieszkalną i inną podlegającą ochronie, spełniając tym samym wymagania ochrony środowiska w zakresie akustycznym.
Oddziaływanie to skończy się z chwilą zakończenia robót budowlanych. Zakres prac, jak i technologia budowlana będą typowe dla tego rodzaju działalności i nie wnoszą zagrożeń akustycznych do środowiska bytowania ludzi w budynkach najbliżej usytuowanych.
Najbliższymi terenami z zabudową mieszkaniową są tereny o charakterze zagrodowej w odległości ok. 11m od granic ogrodzenia Zakładu od strony wschodniej, ok. 7 m od strony wschodniej, w odległości ok. 1 km w kierunku południowo-wschodnim zlokalizowane są tereny rekreacyjno-wypoczynkowe. Mając na uwadze że praca w zakładzie produkcyjnym będzie się odbywała w porze dziennej, z uwzględnieniem wyników analizy akustycznej stwierdzono, że emisja hałasu pochodząca z funkcjonowania przedsiębiorstwa nie wpłynie negatywnie na funkcjonowanie ludzi i zwierząt a oddziaływanie nie będzie znaczące. W celu minimalizacji negatywnego oddziaływania inwestor wdroży działania ochronne m.in.:
– wszystkie prace budowlane należy prowadzić wyłącznie w porze dziennej,
– odpowiednio zaplanować proces budowlany w celu ograniczenia czasu realizacji przedsięwzięcia,
– stosować sprzęt w dobrym stanie technicznym, zgodny z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2005r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń w zakresie emisji hałasu do środowiska (Dz. U. z 2005r. nr 263, poz. 2202),
– przestrzegać zasady wyłączania silników w czasie przerw w pracy.
W czasie realizacji inwestycji będą powstawały ścieki sanitarne. Ilość tych ścieków, uwzględniając wielkość zatrudnienia pracowników przy realizacji inwestycji, oszacować można na kilkanaście metrów sześciennych. Wykonawcy robót korzystać będą z własnego zaplecza budowy wyposażonego w przenośne sanitariaty. Na etapie eksploatacji ilość powstających ścieków bytowych będzie równa ilości wody pobieranej pod potrzeby socjalne zakładu tj. 54 m3/rok. Przewiduje się powstawanie ścieków technologicznych w związku z regeneracją filtrów SUW- ok. 0,7 m3/tydzień. Zarówno ścieki bytowe jak i ścieki technologiczne odprowadzane będą do 2 podziemnych zbiorników bezodpływowych, każdy o pojemności 20 m3 i okresowo wywożone do punktu zlewnego oczyszczalni ścieków przez podmiot posiadający aktualne zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych. Szczelne zbiorniki bezodpływowe skutecznie eliminowały będą możliwość przedostawania się do wód podziemnych zanieczyszczeń zawartych w ściekach.
Wody opadowe i roztopowe zostaną ujęte w systemy zbiorcze, podczyszczone w zainstalowanym separatorze i skierowane do zbiornika na wody opadowe, a następnie wykorzystane na cele p.poż lub do podlewania zieleni.
Z informacji przedstawionych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że Inwestycja polegająca na budowie hali produkcyjno-magazynowej w fazie realizacji jak i eksploatacji nie będzie powodować przekroczeń wartości dopuszczalnych norm hałasu na terenach objętych ochroną akustyczną zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 roku w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (tekst jednolity: Dz. U. z 2014 r., poz. 112). Wzrost emisji spalin i zanieczyszczeń będzie związany z konkretnymi procesami budowlanymi, będzie miał charakter miejscowy i krótkookresowy. Wykonawca zobowiązuje się do takiego prowadzenia prac, aby zminimalizować niekorzystne oddziaływanie.
Charakter analizowanego w niniejszej karcie informacyjnej przedsięwzięcia, który nie spowoduje wzrostu emisji energii - hałasu i zanieczyszczeń do powietrza, nie spowoduje znaczącego zużycia wody i powstania ścieków technologicznych daje podstawę do stwierdzenia, że jego realizacja nie spowoduje wzrostu oddziaływania instalacji na żaden z elementów środowiska. Tym samym wykluczyć można by powstały wzajemne oddziaływania, pomiędzy poszczególnymi elementami środowiska, powodujące jego zagrożenia jako całości czy zagrożenie dla poszczególnych jego elementów.
5. Ryzyko wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych lub budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu.
Z danych dotyczących planowanego przedsięwzięcia wynika, że zakład nie będzie się zaliczał do zakładów o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej.
W firmie nie będą realizowane procesy produkcyjne, które kwalifikowałyby go do zakładów o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii. Nie będą także używane żadne substancje niebezpieczne wskazujące na konieczność zaliczenia zakładu do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii. Zastosowane rozwiązania projektowe gwarantują bezpieczeństwo zarówno użytkowników, jak i osób trzecich. Obiekty zaprojektowano z materiałów i wyrobów posiadających wymagane certyfikaty, a także w taki sposób, aby nie stanowiły zagrożenia dla higieny i zdrowia użytkowników.
Należy jednak nadmienić, że mimo zastosowania nowoczesnych rozwiązań technicznych i technologicznych, które w dużym stopniu eliminują ewentualne zakłócenia w funkcjonowaniu, zdarzają się sytuacje trudne do przewidzenia lub wręcz nieprzewidywalne, które mogą spowodować pewne straty w środowisku naturalnym lub stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi. Taką sytuacją może być np. pożar - powodujący zniszczenie obiektów i zanieczyszczenie powietrza.
W celu zminimalizowania wystąpień awarii lub katastrof na terenie zakładu planowana jest realizacja zabezpieczeń: stosowane będą przepisy BHP i ppoż. oraz instrukcje dla poszczególnych urządzeń wykorzystywanych w procesach, konserwacje, przeglądy techniczne oraz naprawy urządzeń i sprzętu ochrony przeciwpożarowej wykonywane będą przez uprawnione podmioty, a zakres wykonywanych czynności ujmowany będzie w protokołach, prowadzone będą szkolenia załogi pod kątem prawidłowej obsługi i eksploatacji urządzeń, wszelkie stwierdzone nieprawidłowości będą na bieżąco analizowane i usuwane.
W celu zapobiegania przed negatywnym oddziaływaniem planowanego przedsięwzięcia na środowisko wodno–gruntowe w fazie budowy zastosowane zostaną poniższe rozwiązania:
– wykorzystywany podczas budowy sprzęt transportowy będzie sprawny technicznie i właściwie eksploatowany,
– na terenie budowy nie będą się odbywały naprawy sprzętu transportowego, na terenie zaplecza budowy nie będą magazynowane oleje, smary i inne materiały stosowane do eksploatacji i konserwacji sprzętu budowlanego. Zaplecze budowy zorganizowane zostanie na terenie utwardzonym, bez stagnacji wód opadowych,
– wykonawcy robót korzystać będą z własnego zaplecza budowy wyposażonego w przenośne sanitariaty,
– stosowane materiały budowlane zabezpieczone będą przed opadami atmosferycznymi,
– wyznaczone będą stałe miejsca przeznaczone do gromadzenia odpadów (miejsca będą wyposażone w odpowiednie pojemniki),
– odpady niebezpieczne powstające podczas budowy będą właściwie zabezpieczone.
W celu maksymalnego ograniczenia oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko wodno–gruntowe na etapie eksploatacji stosowane będą następujące rozwiązania:
– pobór wód podziemnych odbywał się będzie wyłącznie w ramach zatwierdzonych zasobów i wielkości ustalonych w pozwoleniu wodnoprawnym wydanym dla ujęcia,
– pobór wody będzie opomiarowany,
– dla studni wyznaczona zostanie strefa ochrony bezpośredniej,
– studnia będzie odpowiednio zabezpieczona przed możliwością przedostawania się do niej wód deszczowych i roztopowych,
– prowadzone będą badania jakościowe ujmowanej wody,
– odpady gromadzone będą selektywnie w sposób uporządkowany,
– czasowo magazynowane odpady przekazywane będą uprawnionym odbiorcom do odzysku lub unieszkodliwiania,
– wody deszczowe i roztopowe odprowadzane będą do szczelnych zbiorników bezodpływowych. Przed odprowadzeniem do zbiorników- wody deszczowe z ciągów komunikacyjnych oczyszczane będą w separatorze substancji ropopochodnych,
– ścieki bytowe i technologiczne z SUW odprowadzane będą do szczelnych bezodpływowych zbiorników, zawartość których okresowo wywożona będzie przez uprawniony podmiot do oczyszczalni ścieków,
– proces produkcyjny realizowany będzie wewnątrz hali,
– prowadzony będzie systematyczny nadzór nad zapewnieniem właściwej ochrony gleb, wód gruntowych i ziemi.
Prawidłowo prowadzona przez Inwestora gospodarka wodno–ściekowa i gospodarka odpadami, właściwa organizacja pracy, stosowane instrukcje, kontrola i prawidłowy nadzór, zmniejszają ryzyko awarii i ponadnormatywnego wpływu na środowisko.
6. Przewidywana ilość i rodzaj wytwarzanych odpadów oraz ich wpływ na środowisko.
Na podstawie analizy informacji zawartych w przedłożonej dokumentacji ustalono, że na etapie realizacji inwestycji powstawać będą następujące rodzaje i ilości (szacunkowe) odpadów:
1) odpady inne niż niebezpieczne:
· 08 01 12 - Odpady farb i lakierów inne niż wymienione w 08 01 11 - 0,10 Mg
· 15 01 01 - Opakowania z papieru i tektury - 1,5 Mg
· 15 01 02 - Opakowania z tworzyw sztucznych - 2,0 Mg
· 15 01 03 - Opakowania z drewna - 1,5 Mg
· 15 01 04 - Opakowania z metalu - 0,1 Mg
· 17 01 01 - Odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów - 2,0 Mg
· 17 04 05 - Żelazo i stal - 2,0 Mg
· 17 04 07 - Mieszaniny metali - 2,0 Mg
· 17 04 11 - Kable inne niż wymienione w 17 06 01 i 17 06 03 - 0,15 Mg
· 17 06 04 - Materiały izolacyjne inne niż wymienione w 17 06 01 i 17 06 03 - 0,25
· 17 08 02 - Materiały konstrukcyjne zawierające gips inne niż wymienione w 17 08 01 - 0,5 Mg
· 17 09 04 - Zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu inne niż wymienione w 17 09 01, 17 09 02 i 17 09 03 - 5,0 Mg
2) odpady niebezpieczne:
· 15 02 02* - Sorbenty, materiały filtracyjne (w tym filtry olejowe nieujęte w innych grupach), tkaniny do wycierania (np. szmaty, ścierki) i ubrania ochronne zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi (np. PCB) - 0,50 Mg.
Natomiast na etapie eksploatacji inwestycji powstawać będą następujące rodzaje i ilości (szacunkowe) odpadów:
1) odpady inne niż niebezpieczne:
· 12 01 01 - Odpady z toczenia i piłowania żelaza oraz jego stopów - 3,0 Mg/rok
· 12 01 02 - Cząstki i pyły żelaza i jego stopów - 3,0 Mg/rok
· 15 01 01 - Opakowania z papieru i tektury - 5,0 Mg/rok
· 15 01 02 - Opakowania z tworzyw sztucznych - 5,0 Mg/rok
· 15 01 03 - Opakowania z drewna - 7,0 Mg/rok
· 15 02 03 - Sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania (np. szmaty, ścierki) i ubrania ochronne inne niż wymienione w 15 02 02 - 1,5 Mg/rok
· 16 02 14 - Zużyte urządzenia inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 13 - 0,1 Mg/rok
· 19 09 02 - Osady z klarowania wody - 0,2 Mg/rok
2) odpady niebezpieczne:
· 12 01 09* - Odpadowe emulsje i roztwory z obróbki metali niezawierające chlorowców- 2,0 Mg/rok
· 13 01 10* - Mineralne oleje hydrauliczne niezawierające związków chlorowcoorga-nicznych - 1,5 Mg/rok
· 15 02 02* - Sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania i ubrania ochronne zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi - 2,0 Mg/rok
· 16 02 13* - Zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 12 - 0,15 Mg/rok.
Gospodarka odpadami będzie prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie. Z informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że podczas prac budowlanych wyznaczone będą stałe miejsca przeznaczone do gromadzenia odpadów, wyposażone w szczelne pojemniki. Odpady powstające na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia zbierane będą selektywnie i magazynowane w sposób uniemożliwiający ich negatywne oddziaływanie na środowisko, a następnie przekazywane podmiotom posiadającym wymagane przepisami prawa pozwolenia na odbiór odpadów, gwarantującym zagospodarowanie odpadów zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 ze zm.). Odpady niebezpieczne będą gromadzone w szczelnych, zamkniętych pojemnikach, chroniących przed wpływem warunków atmosferycznych. Odpady zabezpieczone będą przed dostępem osób nieupoważnionych. Masy ziemne powstałe podczas prac, będą wykorzystane na terenie przedsięwzięcia do uzyskania wymaganych projektem budowlanym rzędnych terenu lub zostaną wywiezione poza teren budowy zgodnie z obowiązującymi przepisami. Systemy zbiórki odpadów, ich magazynowania i przekazywania uprawnionym odbiorcom, zapewnią minimalizację negatywnego oddziaływania na środowisko. Planowane przedsięwzięcie nie wpłynie istotnie na zwiększenie ilości wytwarzanych odpadów.
7. Zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikające z emisji.
Na podstawie zapisów w karcie informacyjnej przedsięwzięcia ustalono, że lokalizacja i skala planowanego do realizacji przedsięwzięcia nie spowoduje negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz zdrowie i życie ludzi. Na etapie realizacji przedsięwzięcia, oddziaływanie zamierzenia na zdrowie ludzi będzie miało charakter lokalny, ograniczony do godzin dziennych, terenu inwestycji i w związku z tym nie będzie stanowiło znaczącej uciążliwości dla otaczającego środowiska i okolicznych mieszkańców. Najbliższymi terenami z zabudową mieszkaniową są tereny zabudowy jednorodzinnej (ok. 11 metrów od granic ogrodzenia Zakładu) od strony wschodniej oraz tereny zabudowy zagrodowej (ok. 7 m od granic ogrodzenia Zakładu) od strony wschodniej.
Gwarancją bezpieczeństwa zdrowotnego pracowników zatrudnionych przy pracach związanych z realizacją przedsięwzięcia będzie przestrzeganie przepisów BHP. Procesy związane z najbardziej uciążliwą emisją – emisją odorów nie będą występowały.
Biorąc pod uwagę lokalizację przedsięwzięcia oraz jego oddziaływanie na stan środowiska nie przewiduje się jego negatywnego wpływu na zdrowie ludzi. Eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wymagać wprowadzenia ograniczeń w użytkowaniu terenów sąsiednich i nie narusza interesów osób trzecich.
Emisja zanieczyszczeń do powietrza w trakcie realizacji przedsięwzięcia będzie miała charakter lokalny, ograniczony do terenu realizacji inwestycji i w związku z tym nie będzie stanowiła dodatkowej uciążliwości dla otaczającego środowiska, a także nie wpłynie znacząco na zmiany w istniejącym tle zanieczyszczeń powietrza. Stan podwyższonej emisji spalin oraz pyłów będzie stanem przejściowym, który ustanie w chwili zakończenia zakładanych prac.
Funkcjonujące przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnej emisji. Oddziaływanie akustyczne na środowisko w okresie realizacji inwestycji będzie miało swoje źródło w pracy sprzętu budowlanego, ruchu pojazdów związanych z transportem w trakcie budowy. Uciążliwość hałasowa będzie krótkotrwała i przemijająca. Prace będą prowadzone wyłącznie w porze dziennej. Z punktu widzenia przepisów w zakresie ochrony środowiska przed hałasem, funkcjonujące przedsięwzięcie nie będzie stanowiło zagrożenia dla stanu klimatu akustycznego. Realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie prowadzić do przekroczenia dopuszczalnych norm hałasu, określonych dla zabudowy mieszkaniowej chronionej w myśl przepisów rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku.
Analizując planowane przedsięwzięcie i jego ewentualny wpływ na zmiany klimatu należy stwierdzić, że nie wystąpi znaczące oddziaływanie na klimat przewidzianego do realizacji przedsięwzięcia, zamierzenie nie będzie istotnym źródłem emisji, zużycie energii elektrycznej nie będzie w sposób istotny lub znaczący przekładało się na emisję do powietrza gazów cieplarnianych w miejscu wytwarzania energii elektrycznej. Zakład korzystał będzie z energii promieniowania słonecznego (panele fotowoltaiczne). Panele fotowoltaiczne nie emitują CO2 ani żadnych innych substancji szkodliwych. Nie powodują także hałasu ani drgań, planowane przedsięwzięcie nie jest związane ze zużyciem dużych ilości wody i nie będzie miało wpływu na pogłębiający się deficyt wody, przedsięwzięcie związane będzie ze zmniejszaniem powierzchni biologicznie czynnej (6880 m2 terenów pokrytych roślinnością trawiastą zostanie zabudowanych).
8. Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Dla terenu przedsięwzięcia brak jest obowiązującego, miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Tereny położone w bezpośrednim otoczeniu inwestycji to tereny związane z zabudową mieszkaniową, usługową oraz tereny zielone. Od strony południowej działki przewidziane pod lokalizację Zakładu sąsiadują z rzeką Tuczyn. Najbliższymi terenami z zabudową mieszkaniową są tereny zabudowy jednorodzinnej (ok. 11 metrów od granic ogrodzenia Zakładu) od strony wschodniej oraz tereny zabudowy zagrodowej (ok. 7 m od granic ogrodzenia Zakładu) od strony wschodniej. Ponadto w odległości ok. 1 km w kierunku południowo-wschodnim od zamierzenia zlokalizowane są tereny rekreacyjno-wypoczynkowe (kompleks stawów z infrastrukturą towarzyszącą). Średnia rzędna terenu w rejonie inwestycji kształtuje się na poziomie 173 m n.p.m. Powierzchnia terenu wyraźnie opada w kierunku południowym ku dolinie cieku Tuczyn. Różnice wysokości dochodzą do 2 metrów.
Przedsięwzięcie usytuowane jest poza obszarami: wodno-błotnymi, wybrzeża, górskim, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia, o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, przylegającym do jezior, terenem uzdrowiska i obszarem ochrony uzdrowiskowej.
Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane w obszarze o dużej gęstości zaludnienia.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r. poz. 300) (II aPGW) teren planowanego przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitych części wód powierzchniowych (JCWP): „Tuczyn” kod: RW20000623269; typ: RW_wap - Potok lub mała rzeka wyżynna na podłożu węglanowym; status JCWP: NAT - naturalna część wód; monitorowana; zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego; umiarkowany potencjał ekologiczny, dobry stan chemiczny. Dokonując oceny należy stwierdzić, że przy zastosowaniu zabezpieczeń środowiska, przedsięwzięcie nie będzie miało ponadnormatywnego negatywnego wpływu na wody powierzchniowe - nie wpłynie ono negatywnie na osiągnięcie celów ochrony wód powierzchniowych. Teren zamierzenia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie: PLGW2000118, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie i niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry stan ilościowy i chemiczny. Jednocześnie celem dla JCWPd jest spełnienie wymagań określonych dla wody przeznaczonej do poboru na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi, a także wymagań dla ochrony ekosystemów lądowych zależnych od wód podziemnych. W związku z jakością analizowanych wód, dla JCWPd 118 nie zostały wyznaczone żadne odstępstwa. Zakład zaopatrywany będzie w wodę z własnego ujęcia wód podziemnych, zgodnie z zatwierdzonymi zasobami i pozwoleniem wodnoprawnym. Ilości pobieranej wody nie będą znaczące i nie będą miały istotnego wpływu na cele ilościowe JCWPd. Wg aktualnych danych dla JCWPd 118, wielkość wykorzystania zasobów dostępnych do zagospodarowania wynosi tylko 8%. Pobór wód będzie opomiarowany. Wody podziemne zabezpieczone będą także dzięki zastosowaniu działań ukierunkowanych na maksymalne złagodzenie skutków planowanego przedsięwzięcia. Podjęte działania prewencyjne ukierunkowane na zapobieganie przed ewentualnym, negatywnym oddziaływaniem przedsięwzięcia, skutecznie będą zabezpieczały środowisko wodno- gruntowe. W związku z powyższym projektowane przedsięwzięcie nie będzie miało ponadnormatywnego negatywnego wpływu na wody podziemne.
Teren inwestycji leży poza obszarami zalewowymi, poza strefami ochronnymi ujęć wód, w granicach Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 406 „Niecka Lubelska (Lublin)”.
Woda gruntowa na omawianym terenie związana jest z nawodnionymi piaskami. Jej swobodne zwierciadło w okresie badań występowało na głębokości 2,1-3,6 m p.p.t., tj. na rzędnych 168,7-169,3 m n.p.m.
W obrębie terenu przeznaczonego pod inwestycję nie wykazano obecności siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt chronionych w ramach Dyrektywy Siedliskowej. Nie stwierdzono również gatunków rzadkich oraz zagrożonych wyginięciem. Na terenie planowanej inwestycji nie rosną drzewa, objęte ochroną prawną jako pomniki przyrody.
W wyniku dokonanej analizy stwierdzono, że na terenie zamierzenia jak również w bezpośrednim sąsiedztwie przedsięwzięcia nie występują formy ochrony przyrody, o których jest mowa w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r., poz. 1336 ze zm.) tj. nie występują tu parki narodowe i parki krajobrazowe, brak jest rezerwatów przyrody, obszarów chronionego krajobrazu, stanowisk dokumentacyjnych, użytków ekologicznych, zespołów przyrodniczo-krajobrazowych– nie przebiegają tu korytarze ekologiczne. Najbliżej położone formy ochrony przyrody to Rezerwat Marynopole o odległości ok. 2,8 km w kierunku wschodnim, Rezerwat Doły Szczeckie w odległości ok. 4,4 km w kierunku południowym, Kraśnicki Obszar Chronionego Krajobrazu ok. 6,2 km w kierunku północno-wschodnim. Całość inwestycji jest zlokalizowana w odległości ok. 290 m od granicy korytarza ekologicznego GKPdC – 4A Małopolski Przełom Wisły. Rozwiązania dotyczące ochrony fauny zaproponowane przez Inwestora oraz lokalizacja inwestycji sprawiają, że realizacja inwestycji nie wpłynie negatywnie na trasy wędrówek dzikich zwierząt oraz nie dojdzie do zniszczenia miejsc bytowania i rozrodu.
Analizując lokalizację najbliższych obszarów sieci Natura 2000 ustalono, że w odległości ok. 10,6 km od przedsięwzięcia zlokalizowany jest obszar należący do obszarów chronionych sieci Natura 2000 „Lasy Janowskie”, a w odległości ok. 1,5 km, rozciąga się obszar sieci Natura 2000 „Gościeradów”. Analizując wszystkie czynniki, które mogą oddziaływać negatywnie podczas etapu realizacji i funkcjonowania przedsięwzięcia, nie stwierdzono, aby miały one istotny i znaczący wpływ na obszary, o których mowa powyżej. Zasięg oddziaływania przedsięwzięcia ograniczy się do terenu, do którego Inwestor dysponuje tytułem prawnym i na którym przedsięwzięcie będzie realizowane. Najbliższe tereny chronione Natura 2000, położone są w dalszej odległości od Zakładu i nie będą znajdowały się w zasięgu jego oddziaływania.
Występujące na terenie inwestycji fitocenozy ukształtowane zostały w wyniku silnych wpływów antropogenicznych. W obrębie planowanego przedsięwzięcia nie ma ostoi ważnych dla awifauny w ujęciu lokalnym i ponadlokalnym. Realizacja planowanej inwestycji nie wywoła szczególnych zmian w szacie roślinnej. W czasie eksploatacji Zakładu, żadne z działań stanowiących zagrożenie dla terenów chronionych nie będzie miało miejsca. Planowane przedsięwzięcie nie będzie stanowić bariery ekologicznej, uniemożliwiającej wymianę zasobów genowych, tym samym nie wpłynie na spójność obszarów chronionych.
Z analizy opisanych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia działań ukierunkowanych na ograniczenie negatywnego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko wynika, że planowane przedsięwzięcie nie wywrze istotnego oddziaływania na środowisko zarówno podczas realizacji, jak i eksploatacji. Z uwagi na lokalizację i charakter przedsięwzięcia nie stwierdzono transgranicznego oddziaływania na środowisko. Charakter i skala przedsięwzięcia wykluczają możliwość wystąpienia oddziaływania o znacznej wielkości lub złożoności. W okresie eksploatacji inwestycja nie będzie powodować przekroczeń standardów jakości powietrza, nie przewiduje się znaczącego negatywnego wpływu na środowisko związanego z emisją odpadów, nie będzie ono źródłem o istotnym oddziaływaniu na klimat akustyczny. Dla planowanego przedsięwzięcia nie wystąpią oddziaływania skumulowane. Zasięg oddziaływania prac związanych z planowanym przedsięwzięciem będzie ograniczał się do terenu inwestycji. Planowane przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarze o znacznej gęstości zaludnienia oraz nie będzie wiązało się z długotrwałym i nieodwracalnym oddziaływaniem i wystąpieniem awarii przemysłowej.
Stwierdza się, że z punktu widzenia przepisów w zakresie ochrony środowiska realizacja przedsięwzięcia opisanego w niniejszej karcie informacyjnej jest celowa i możliwa do wykonania w wariancie proponowanym. Miejsce i lokalizacja przedsięwzięcia, jego rodzaj i skala, wielkości emisji do środowiska sprawiają, że nie będzie ono stanowić zagrożenia dla najbliżej położonej zabudowy mieszkalnej.
Realizacja przedsięwzięcia nie spowoduje kumulowania się oddziaływań, nie przewiduje się w związku z zamierzeniem Inwestora zaistnienia konfliktów sąsiedzkich. Realizacja przedsięwzięcia nie niesie zagrożenia z tytułu zwiększenia ryzyka wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. Wielkość oddziaływania – jak wykazano w niniejszej karcie informacyjnej nie jest znacząca – prawdopodobieństwo pojawienia się niekorzystnych i nieodwracalnych oddziaływań na środowisko jest zerowe. Wykazano również, że możliwa jest realizacja przedsięwzięcia z zachowaniem wszystkich wymogów ochrony środowiska.
W związku z powyższym, biorąc pod uwagę lokalizację, zakres i planowany sposób realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia Wójt Gminy Gościeradów przychylił się do stanowiska Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie, Dyrektora Zarządu Zlewni w Salowej Woli oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kraśniku, że dla planowanego przedsięwzięcia nie ma konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Po zrealizowaniu przez inwestora wszystkich warunków zawartych w przedłożonych dokumentach oraz w niniejszej decyzji, przedsięwzięcie nie powinno negatywnie oddziaływać na środowisko.
Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia, Wójt Gminy Gościeradów obwieszczeniem z dnia 13.10.2023 r. znak: OŚGO.6220.4.2023 poinformował strony postępowania o zakończeniu postępowania administracyjnego oraz zawiadomił o możliwości i terminie wypowiedzenia się oraz złożenia uwag i wniosków w sprawie. W wyznaczonym terminie nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski.
Biorąc powyższe pod uwagę, postanowiono jak w sentencji niniejszej decyzji.
POUCZENIE
1. Od niniejszej decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie za pośrednictwem Wójta Gminy Gościeradów w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
2. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
3. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
4. Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy o ooś, niniejszą decyzję dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust.1, oraz zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1a, tej ustawy. Złożenie wniosku powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, z zastrzeżeniem art. 72 ust.4 i 4b ww. ustawy.
Za wydanie niniejszej decyzji pobrano opłatę skarbową w kwocie 205,00 zł, zgodnie z załącznikiem cz. I pkt 45 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 2111).
Otrzymują:
1. Pełnomocnik Inwestora
Zbigniew Lonczak
ul. Limanowskiego 2A
39-300 Mielec
2. A/a.
Do wiadomości:
1. Strony postępowania poprzez obwieszczenie w BIP Urzędu Gminy Gościeradów.
2. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie
Wydział Spraw Terenowych IV
ul. Bohaterów Porytowego Wzgórza 35
23-300 Janów Lubelski.
3. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kraśniku
ul. Kościuszki 36
23-200 Kraśnik.
4. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Stalowej Woli
ul. Jagiellońska 17
37-450 Stalowa Wola.
5. Starosta Kraśnicki (decyzja ostateczna)
Al. Niepodległości 20
23-210 Kraśnik
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Gmina Gościeradów