Aktualności

DECYZJA o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Gościeradów, dnia 15.11.2023 r.

Znak: OŚGO.6220.7.2023

DECYZJA

 o środowiskowych uwarunkowaniach

Działając na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 73 ust. 1, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 oraz art. 85 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 ze zm.) (dalej: ustawa o ooś), a także § 3 ust. 2 pkt 2 w nawiązaniu do § 3 ust. 1 pkt 14 i 54 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.) (dalej: Rozporządzenie), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.) (dalej: K.p.a.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia  04.08.2023 r. (data wpływu do Urzędu 08.08.2023 r.) w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji realizowanej przez firmę ERKADO Sp. z o.o., Gościeradów Folwark Osiedle POM 8, 23-275 Gościeradów pod nazwą: „Przebudowa i rozbudowa istniejącej hali produkcyjnej (malarni) z częścią techniczno-socjalną o hale magazynowe wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w zakładzie ERKADO Sp. z o.o. na działce nr ew. 52/52; jednostka ewidencyjna: 060704_2 Gościeradów; obręb: 0004 Gościeradów Folwark”,

stwierdzam

     I. Brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.

  II. Charakterystykę przedsięwzięcia określa załącznik stanowiący integralną część decyzji.

UZASADNIENIE

W dniu 08.08.2023 r. do Wójta Gminy Gościeradów wpłynął wniosek w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji realizowanej przez firmę ERKADO Sp. z o.o. pod nazwą Przebudowa i rozbudowa istniejącej hali produkcyjnej (malarni) z częścią techniczno-socjalną o hale magazynowe wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w zakładzie ERKADO Sp. z o.o. na działce nr ew. 52/52; jednostka ewidencyjna:060704_2 Gościeradów; obręb: 0004 Gościeradów Folwark”.

Do wniosku przedłożone zostały wymagane dokumenty wyszczególnione w art. 74 ust. 1 ustawy o ooś, stanowiące załączniki do wniosku. Przedłożony wniosek spełniał wymogi określone w art. 74 ust. 1 ustawy o ooś.

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy o ooś stwierdzono, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Wójt Gminy Gościeradów.

Przedmiotowa inwestycja została zakwalifikowana jako przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 2  Rozporządzenia- „Do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się również przedsięwzięcia: (…) 2) polegające na rozbudowie, przebudowie lub montażu realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia wymienionego w ust. 1, z wyłączeniem przypadków, w których ulegająca zmianie lub powstająca w wyniku rozbudowy, przebudowy lub montażu część realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia nie osiąga progów określonych w ust. 1, o ile zostały one określone; w przypadku gdy jest to druga lub kolejna rozbudowa, przebudowa lub montaż, sumowaniu podlegają parametry tej rozbudowy, przebudowy lub montażu z poprzednimi rozbudowami, przebudowami lub montażami, o ile nie zostały one objęte decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach;” w nawiązaniu do § 3 ust. 1 pkt 14 „instalacje do powierzchniowej obróbki substancji, przedmiotów lub produktów z zastosowaniem rozpuszczalników organicznych, z wyłączeniem zmian tych instalacji polegających na wprowadzeniu do ciągu technologicznego kontenerowych urządzeń odzysku rozpuszczalników” oraz § 3 ust. 1 pkt 54 „zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż: a) 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy, b) 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a”.

Organ zawiadomił strony o wszczęciu postępowania administracyjnego w przedmiotowej sprawie, zapewniając zgodnie z art. 10 K.p.a możliwość udziału stronom w każdym stadium postępowania (zawiadomienie – obwieszczenie z dnia 11.08.2023 r. znak: OŚGO.6220.7.2023). Ponieważ liczba stron w postępowaniu zmierzającym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia przekracza 10, zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy o ooś, obwieszczenie zostało podane stronom do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Gościeradów oraz na tablicach ogłoszeń: Urzędu Gminy Gościeradów, Sołectwa Gościeradów Folwark i Osiedla POM w terminie od 11.08.2023 r. do 25.08.2023 r. Na tym etapie postępowania strony nie wniosły żadnych uwag.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 i 2 ustawy o ooś pismem z dnia 11.08.2023 r. znak: OŚGO.6220.7.2023 wystąpiono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie, Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kraśniku z wnioskiem o wydanie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kraśniku pismem z dnia 21 sierpnia 2023 r. znak: ONS.NZ.9027.2.41.2023 (data wpływu do Urzędu 28.08.2023 r.) poinformował, iż odstępuje od wydania opinii, co należy traktować jako brak zastrzeżeń w przedmiotowej sprawie, w związku z tym nie został nałożony obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie postanowieniem z dnia 31 sierpnia 2023 r. znak: WSTIV.4220.29.2023.DS (data wpływu: 04.09.2023 r.) wyraził opinię stwierdzającą brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Dyrektor Zarządu Zlewni w Stalowej Woli pismem z dnia 10 października 2023 r. znak: RZ.ZZŚ.4.4901.192.2023.MZ (data wpływu: 18.10.2023 r.) wyraził opinię stwierdzającą brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

W ramach postępowania zmierzającego do wydania niniejszej decyzji Wójt Gminy Gościeradów dokonał analizy zapisów otrzymanych opinii oraz dokumentacji zgromadzonej w sprawie. Biorąc pod uwagę rodzaj i zakres inwestycji objętej wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, jak również lokalne zagospodarowanie terenu stwierdzono, że zebrane materiały są wystarczające.

 

1.      Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia, skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu.

            Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na przebudowie i rozbudowie istniejącej hali produkcyjnej (malarni) z częścią techniczno-socjalną o hale magazynowe wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w Zakładzie ERKADO Sp. z o.o. na działce nr ewid. 52/52, jednostka ewidencyjna: 060704_2 Gościeradów, obręb: 0004 Gościeradów Folwark. Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie funkcjonującego zakładu ERKADO Sp.  z o.o. w Gościeradowie Folwark osiedle POM 8, będącego producentem drzwi zewnętrznych drewnianych i wewnętrznych płytowych oraz akcesoriów drzwiowych, a także drzwi metalowych. Podstawowym surowcem do produkcji są półfabrykaty z płyty MDF, HDF i drewno.

            Do 2019 roku Zakład ERKADO Sp. z o.o., zlokalizowany był na działkach o numerach ewidencyjnych: 52/28;  52/30;  52/33;  52/35;  52/41; 52/45;  52/46;  52/47;  52/48;  52/49;  52/50;  52/51;  52/52;  52/53;  53/4 położonych w obrębie 0004 Gościeradów Folwark, o łącznej  powierzchni 9,1014 ha, stanowiących własność Inwestora. W 2019 roku zakupiona została przez Spółkę ERKADO działka o nr ew. 38/3 o powierzchni 6,5406 ha.  Obecnie całkowita powierzchnia Zakładu wynosi 15,642 ha. Na w/w terenie znajdują się obiekty produkcyjne, wiaty, budynki magazynowe, budynki obsługi technicznej, drogi i place komunikacji wewnętrznej oraz tereny zielone.

            Aktualnie na działce nr ewid. 52/52, obręb Gościeradów Folwark, o powierzchni 1,6864 ha funkcjonuje hala produkcyjna (malarnia) z 2- kondygnacyjną częścią socjalno-techniczną z kotłownią, pomieszczeniami technicznymi i magazynowymi. Kotłownia, pomieszczenia techniczne i magazynowe zlokalizowane są na parterze części socjalno-technicznej, natomiast na piętrze znajdują się szatnie (K i M), pomieszczenia socjalne oraz sanitariaty. Malarnia wyposażona jest w nowoczesną linię technologiczną przeznaczoną do pokrywania produkowanych drzwi powłokami malarskimi. Hala malarni połączona jest łącznikiem z halą produkcyjno-magazynową (produkcja ościeżnic), zlokalizowaną także na przedmiotowej działce.

            W ramach analizowanej inwestycji istniejąca hala malarni zostanie rozbudowana o dwa pomieszczenia magazynowe w celu usprawnienia procesu produkcji.  Hale przeznaczone będą do  magazynowania wyrobów kierowanych do lakierowania oraz polakierowanych. Celem inwestycji jest poprawa warunków pracy na terenie istniejącej hali malarni oraz warunki ppoż. i BHP.

            Rozbudowa od strony zachodniej istniejącej malarni stanowi zadaszenie między funkcjonującymi halami i zamknięcie ścianą szczytową przestrzeni między malarnią a pobliską halą od strony zachodniej. Parametry projektowanego budynku: szerokość 13,41 m; długość całkowita 97,67 m; wysokość całkowita 7,37 m; powierzchnia zabudowy 1 311,09 m2; kubatura 9 331,4 m3; posadowienie fundamentów ok. 1,5 m poniżej terenu; dach dwuspadowy na konstrukcji stalowej; pokrycie dachu – blacha stalowa, izolacja dachu- wełna mineralna i membrana; posadzka w hali- betonowa; w sezonie zimowym ogrzewanie za pomocą nagrzewnic wodnych (z istniejącej kotłowni).

            Rozbudowa od strony wschodniej jest dobudową nowego obiektu do istniejącej malarni. Parametry budynku: szerokość 15,03 m; długość całkowita 53,81 m; wysokość całkowita 8,4 m; powierzchnia zabudowy 810,22 m2; kubatura 6 793,6 m3; posadowienie fundamentów ok 1,5 m poniżej terenu; konstrukcja budynku – stalowa; ściany podwalinowe do 2 m żelbetowe, powyżej z płyt warstwowych z wełną mineralną gr. 20 cm; dach jednospadowy; konstrukcja dachu stalowa; pokrycie dachu- blacha stalowa, izolacja dachu- wełna mineralna i membrana; posadzka w hali- betonowa; w sezonie zimowym ogrzewanie za pomocą nagrzewnic wodnych (z istniejącej kotłowni).

            Odprowadzenie wód opadowych z dachu hal odbywać się będzie rurami spustowymi oraz przyłączem do istniejącej sieci kanalizacji deszczowej.

            W związku z usprawnieniem procesu - przewiduje się wzrost ilości drzwi poddawanych lakierowaniu o 25% (0,3% względem całościowej produkcji). Nie przewiduje się zmiany technologii malowania w istniejącej hali malarni, zmiany lokalizacji wykorzystywanych dotychczas  instalacji ani montażu nowych. Bieżące zatrudnienie w Zakładzie wynosi 610 osób. Planowane przedsięwzięcie nie jest związane ze wzrostem zatrudnienia. Praca w Zakładzie odbywa się w systemie dwuzmianowym, w godzinach 600-2200.

            Aktualna wielkość produkcji w Zakładzie ERKADO kształtuje się następująco:

Rodzaj produkcji

Jed.

Przed realizacją przedsięwzięcia

Po realizacji przedsięwzięcia

Zmiana o [%]

Skrzydła płytowe

szt./rok

300 000

300 000

0

Skrzydła ramiakowe

szt./rok

420 000

420 000

0

Ościeżnice

szt./rok

600 000

600 000

0

Skrzydła stalowe

szt./rok

50 000

50 000

0

Ościeżnice stalowe i aluminiowe

szt./rok

50 000

50 000

0

Skrzydła drzwiowe + ościeżnice lakierowane

kpl./rok

20 000

25 000

+25

            Na podstawie karty informacyjnej przedsięwzięcia ustalono, że aktualna powierzchnia całego zakładu wynosi 156 420 m2. Po realizacji inwestycji powierzchnia zakładu nie zwiększy się. Bilans powierzchni uwzględniający istniejącą zabudowę przedstawia się następująco:

Wyszczególnienie

Jed.

Przed realizacją przedsięwzięcia*

Po realizacji przedsięwzięcia

Zmiana o

Powierzchnia całego Zakładu

m2

156 420

(100%)

156 420

(100%)

0

Powierzchnia zabudowy (obiekty kubaturowe)

m2

52 902,63

(33,8%)

55 023,94

(35,2%)

+1,4%

Drogi i place

m2

33 785,24

(21,6%)

31 663,93

(20,2%)

-1,4%

Tereny wolne od zabudowy

m2

69 732,13

(44,6%)

69 732,13

(44,6%)

0

*bilans podano z uwzględnieniem realizowanego zamierzenia pn:Budowa kotłowni kontenerowej na paliwa stałe o mocy  850 kW na terenie ERKADO Sp. z o.o. w Gościeradowie”.

Tereny położone w bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji to tereny Zakładu ERKADO Sp. z o.o.. Najbliższymi terenami z zabudową mieszkaniową od planowanego przedsięwzięcia są tereny z zabudową mieszkaniową wielorodzinną oddalone o około 250 m w kierunku południowym, natomiast tereny z zabudową mieszkaniową zagrodową w odległości około 130 m w kierunku wschodnim oraz około 200 m w kierunku zachodnim.

 

2.      Powiązania z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowanie się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania się oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.

Na terenie Zakładu znajdują się obiekty produkcyjne, wiaty, budynki magazynowe, budynki obsługi technicznej, drogi i place komunikacji wewnętrznej oraz tereny zielone. W Zakładzie produkowane są różnego rodzaju skrzydła drzwiowe i ościeżnice drzwiowe. Podstawowym surowcem do produkcji są półfabrykaty z płyty MDF, HDF i drewno.

W ostatnim czasie Spółka przystąpiła do realizacji zadania pn.: „Budowa kotłowni kontenerowej na paliwo stałe o mocy 850 kW na terenie ERKADO Sp. z o.o. w Gościeradowie”. Paliwem w kotłowni będzie czysta biomasa (drewno). W ramach przedsięwzięcia rozważa się: budowę budynku kotłowni wraz z wolnostojącym kominem, budowę budynku zasobnika biomasy, budowę podajnika popiołu. Przedsięwzięcie ma być realizowane na działce nr ewid. 52/45, w miejscu istniejącego placu o nawierzchni betonowej

Elementem środowiska, na który będzie największa presja w związku z uruchomieniem nowej kotłowni będzie powietrze atmosferyczne. Oddziaływanie na stan powietrza będzie ograniczane poprzez budowę komina o wysokości ok. 18 m, co sprawia, że warunki dyspersji produktów spalania będą bardzo dobre.

W przypadku inwestycji, opisanej w niniejszej karcie informacyjnej przedsięwzięcia nie przewiduje się wzrostu emisji pyłów, a jedynie 25% wzrostu emisji LZO, dla których jednak nie zostały określone dopuszczalne wartości odniesienia. Oznacza to, że oddziaływanie obydwu inwestycji nie będzie kumulowało się w zakresie wprowadzania tych samych substancji do powietrza. Kolejnym aspektem oddziaływania na środowisko, który może potencjalnie być kumulowany w związku z funkcjonowaniem obydwu inwestycji, jest oddziaływanie na klimat akustyczny. Do odprowadzania spalin w kotłowni wykorzystywany będzie, bowiem wentylator wyciągowy o mocy akustycznej około 67 dB(A). Wentylator będzie wyposażony w tłumiki i obudowę dźwiękochłonną ograniczającą emisję hałasu. Dzięki temu tereny zabudowy mieszkaniowej będą skutecznie chronione.

Z kolei w ramach planowanej inwestycji przebudowy i rozbudowy hali magazynowej, jedynym źródłem hałasu będzie centrala nawiewno–wywiewna o mocy akustycznej 70,3 dB(A) (sekcja nawiewna) i 69,7 dB(A) (sekcja wywiewna). Należy zwrócić uwagę że źródła te (wentylator kotłowni i centrala nawiewno–wywiewna) oddalone będą od siebie o minimum 100 m, w dodatku zlokalizowane będą na różnych wysokościach, co oznacza że fale akustyczne od tych inwestycji nie będą nakładały się na siebie.

Zgodnie z założeniami Inwestora kotłownia na biomasę pracowała będzie pod potrzeby grzewcze pomieszczeń (sezon zimowy) i produkcję ciepłej wody (cały rok). Reasumując, oddziaływania przedsięwzięć planowanych do realizacji na terenie Zakładu ERKADO Sp. z o.o., nie będą kumulowały się w sposób mierzalny w jego granicach oraz tym bardziej poza nimi.

3.      Różnorodność biologiczna, wykorzystywanie zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi.

Na podstawie analizy dołączonej dokumentacji ustalono, że realizacja i eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wpływać negatywnie na środowisko przyrodnicze, bioróżnorodność oraz krajobraz. Teren działki przewidzianej pod planowane przedsięwzięcie zajęty jest przez halę produkcyjno-magazynową oraz drogi i place. Tereny wolne od zabudowy pokrywa roślinność trawiasta. Teren przeznaczony pod zamierzenie inwestycyjne nie przedstawia większej wartości przyrodniczej. Na podstawie informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia ustalono, że na terenie planowanego przedsięwzięcia jak również w bezpośrednim sąsiedztwie planowanego przedsięwzięcia nie występują formy ochrony przyrody, o których jest mowa w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jednolity Dz. U. z 2023 r., poz. 1336 ze zm.).

W ramach realizacji planowanego przedsięwzięcia nie przewiduje się wycinki drzew lub krzewów, a także zajmowania i niszczenia siedlisk. Z uwagi na lokalizację, bardzo ubogą szatę roślinną, brak żerowisk, obszar planowanego przedsięwzięcia jest dysfunkcyjny jako siedliska rozrodcze dla fauny.

Jak wynika z informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia- prowadzony będzie systematyczny nadzór nad zapewnieniem właściwej ochrony gleb, wód gruntowych i ziemi.

Zarówno w fazie realizacji jak i eksploatacji przedsięwzięcia wystąpi zapotrzebowanie na wodę, surowce, materiały, paliwo oraz energię.

W ramach procesu realizacji inwestycji zostanie zużyta następująca ilość materiałów: okna i naświetlenia dachowe – ok 450 m2, stal konstrukcyjna – 50 Mg, beton – 1100 m3, wełna mineralna 900 m3.

Woda do celów sanitarnych Zakładu pobierana jest z wodociągu gminnego, w oparciu o Umowę na dostawę wody pitnej z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzanie ścieków do kanalizacji, z dnia 19.10.2005 roku wraz z kolejnymi Aneksami, zawartą między Gminą Gościeradów, reprezentowaną przez Wójta Gminy, a właścicielem Spółki ERKADO. Aktualna wielkość poboru wody sanitarnej dla całego Zakładu kształtuje się na poziomie ok. 5 700 m3/rok (wg danych z 2022 roku). Ilość zatrudnionych pracowników oraz stosowane technologie nie ulegną zmianie, w związku z czy ilość zużywanej wody pozostanie na niezmienionym poziomie.

Przesył i dystrybucja energii elektrycznej do Spółki ERKADO następuje z zewnętrznej sieci elektrycznej. Pobierana energia elektryczna jest opomiarowana. Energia elektryczna do poszczególnych obiektów dostarczana jest ze stacji transformatorowych zlokalizowanych na terenie Zakładu. Docelowa moc zainstalowana w przedsięwzięcie to ok. 320 kW.

W Zakładzie eksploatowanych jest obecnie 8 lokalnych kotłowni. Łączna moc cieplna wszystkich kotłowni wynosi 6,110 MW. Wszystkie kotły opalane są gazem ziemnym sieciowym. Zużycie gazu przez kotłownie w 2022 roku wynosiło 272 700  m3. Nowe hale magazynowe, do chwili realizacji inwestycji pn. „Budowa kotłowni kontenerowej na paliwo stałe o mocy 850 kW na terenie ERKADO Sp. z o.o. w Gościeradowie”, ogrzewane będą ciepłem dostarczanym z kotłowni gazowej Nr 6. Z chwilą uruchomienia kotłowni kontenerowej – ciepło grzewcze będzie dostarczane z kotłowni na biomasę. W wyniku dobudowy dwóch hal zmianie ulegnie zużycie gazu (więcej o ok. 0,75%) oraz materiałów malarskich (więcej o ok. 25%). Pozostałe surowce, materiały i elementy używane w produkcji pozostaną na niezmienionym poziomie.

            Z informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że na potrzeby planowanego przedsięwzięcia prognozuje się wykorzystanie normatywnych wielkości
w zakresie zużycia wody, materiałów, paliw oraz energii.

4.      Emisja i występowanie innych uciążliwości.

Realizacja przedsięwzięcia wiązała się będzie z pracą maszyn budowlanych i ekip pracowników wykonujących prace budowlane.

Podczas realizacji inwestycji przewidywane jest powstanie emisji do powietrza w postaci spalin pochodzących z silników maszyn budowlanych, pyłów powstających w związku z ruchem pojazdów i maszyn, pyłów pochodzących z przemieszczania mas ziemnych i innych materiałów budowlanych. Analiza wielkości emisji przedstawiona w karcie informacyjnej przedsięwzięcia nie wykazała długookresowych ponadnormatywnych ilości emisji spalin i pyłów do atmosfery. Wzrost emisji spalin i zanieczyszczeń będzie związany z konkretnymi procesami budowlanymi, będzie miał charakter miejscowy i krótkookresowy. Wykonawca zobowiązuje się do takiego prowadzenia prac, aby zminimalizować niekorzystne oddziaływanie (odpowiednio przystosowany sprzęt budowlany, dobry stan techniczny używanych maszyn i pojazdów, wyłączanie silników podczas postoju lub załadunku).

W wyniku rozbudowy istniejącego przedsiębiorstwa dojdzie do usprawnienia produkcji co wiąże się ze wzrostem produkcji elementów lakierowanych o ok. 25% w stosunku do stanu obecnego. W związku z powyższym wzrośnie też emisja substancji pochodzących z procesu lakierowania, jednak zgodnie z treścią Rozporządzenia Ministra Klimatu z dnia 24 września 2020 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów (Dz. U. z 2020 r., poz. 1860), punkt 13, tabela nr 1, załącznika nr 10 do Rozporządzenia, instalacja malarni nie będzie podlegała standardom emisyjnym, które dla tej grupy określa się dopiero przy zużyciu większym niż 15 ton/rok. W związku ze wzrostem produkcji wzrośnie też zużycie kleju służącego do oklejania elementów poprzecznych (w przypadku analizowanej linii produkcyjnej używany jest topliwy klej DUDITERM 636 firmy DURANTE). Roczne zużycie kształtuje się na poziomie 14 400 kg/rocznie. Karta charakterystyki produktu informuje, że dany produkt nie zawiera w swoim składzie LZO oraz substancji dla których zostały wyznaczone dopuszczalne wartości, w związku z tym, po zwiększeniu zużycia nie wzrośnie wielkość emisji z jego stosowania. W ramach procesu produkcyjnego powstaje emisja pyłów z hali lakierni, rozbudowa hal magazynowych nie wpłynie na wzrost emisji pyłów. Podczas funkcjonowania przedsięwzięcia występuje emisja niezorganizowana w postaci emisji z transportu- w ramach dobudowy hal magazynowych emisja pozostanie na niezmienionym poziomie. Reasumując, wielkość emisji zanieczyszczeń do powietrza w ramach rozbudowy przedsiębiorstwa nie ulegnie znaczącemu wzrostowi w przypadku emisji związanej z procesem lakierowania i oklejania lub pozostanie na niezmienionym poziomie w przypadku pozostałych emitorów, w związku z powyższym nie przewiduje się wzrostu negatywnego oddziaływania na środowisko związanego z emisją zanieczyszczeń w ramach rozbudowy hal magazynowo- produkcyjnych.

Podczas etapu realizacji inwestycji, może wystąpić emisja hałasu związana z pracami montażowymi i ruchem pojazdów samochodowych transportujących materiały i surowce. Oddziaływanie to będzie krótkotrwałe, związane ściśle z czasem trwania prac i ustąpi razem z ich zakończeniem. Inwestor planuje wdrożyć działania ochronne mające na celu minimalizację negatywnego oddziaływania.

Podczas eksploatacji inwestycji nowym źródłem hałasu będą urządzenia wentylujące umieszczone na dachu hali magazynowej. Inwestycja zlokalizowana jest na obszarze zabudowy przemysłowej, najbliżej położone tereny zabudowy zagrodowej znajdują się w odległości ok. 200 m w kierunku zachodnim oraz ok. 130 m w kierunku wschodnim od terenu inwestycji oraz tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej ok. 250 m w kierunku południowym.  Z uwagi na odległość oraz lokalizację źródeł hałasu, wielkość emisji hałasu nie będzie negatywnie oddziaływać na obszary chronione akustycznie znajdujące się w sąsiedztwie inwestycji.

Aktualnie wytwarzane ścieki bytowe odprowadzane są systemem lokalnej kanalizacji sanitarnej do kanalizacji gminnej na zasadach określonych w Umowie na dostawę wody pitnej z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzanie ścieków do kanalizacji, z dnia 19.10.2005 roku wraz z Aneksami. Ilość odprowadzanych ścieków ustalana jest na podstawie ilości pobieranej wody, tj. ok. 5 700 m3/rok. W związku z planowaną inwestycją, nie przewiduje się wzrostu liczby zatrudnionych osób, tym samym nie zakłada się wzrostu ilość odprowadzanych ścieków bytowych. Podczas funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia nie będą powstawały ścieki technologiczne.

Wody opadowe i roztopowe pochodzące z powierzchni o szczelnej nawierzchni na terenie Zakładu (dachy, drogi, place, parkingi) ujęte są w sieć kanalizacji deszczowej i zgodnie z decyzją Starosty Kraśnickiego z dnia 14.08.2017 r. znak: Śr.6341.19.2.2017 odprowadzane do „odnogi” cieku Partyzant. Odpływające wody oczyszczane są w separatorze substancji ropopochodnych firmy HAURATON, zintegrowanym z osadnikiem. Wody deszczowe spływające z nowych powierzchni szczelnych, powstałych w ramach zamierzenia, odprowadzane będą analogicznie. W związku z przedstawionym sposobem odprowadzania wód deszczowych nie zostaną zakłócone stosunki wodne, oddziałujące ze szkodą na nieruchomości sąsiednie.

Z informacji przedstawionych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że Inwestycja polegająca na rozbudowie zakładu zarówno w fazie realizacji jak i eksploatacji nie będzie powodować przekroczeń wartości dopuszczalnych norm hałasu na terenach objętych ochroną akustyczną zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 roku w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 112).

5.      Ryzyko wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych lub budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu.

W procesie technologicznym planowanego przedsięwzięcia nie będą używane substancje niebezpieczne, które kwalifikowałyby go do zakładów o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii. Zastosowane rozwiązania projektowe dotyczące konstrukcji obiektów gwarantują bezpieczeństwo zarówno użytkowników, jak i osób trzecich. Obiekty zaprojektowano z materiałów i wyrobów posiadających wymagane certyfikaty, a także w taki sposób, aby nie stanowiły zagrożenia dla higieny i zdrowia użytkowników. 

Biorąc pod uwagę usytuowanie terenu przedsięwzięcia na obszarze o łagodnych warunkach klimatycznych, poza obszarami szczególnego zagrożenia powodzią, w znaczonej odległości od morza, ryzyko wystąpienia katastrofy naturalnej mającej wpływ na analizowane przedsięwzięcie lub wywołanej przez realizację przedsięwzięcia jest w praktyce znikome. Planowane przedsięwzięcie zrealizowane zostanie z wykorzystaniem najnowszych technologii spełniających wszystkie normy oraz z wykorzystaniem odpowiednio dobranych materiałów najwyższej jakości. Stan techniczny obiektów będzie stale monitorowany. W związku z tym można stwierdzić, iż ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej, w analizowanym przypadku, zostało w praktyce wyeliminowane.

Należy jednak nadmienić, że mimo zastosowania nowoczesnych rozwiązań technicznych i technologicznych, które w dużym stopniu eliminują ewentualne zakłócenia w funkcjonowaniu, zdarzają się sytuacje trudne do przewidzenia lub wręcz nieprzewidywalne, które mogą spowodować pewne straty w środowisku naturalnym lub stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi. Taką sytuacją może być np. pożar- powodujący zniszczenie obiektów i zanieczyszczenie powietrza. Pożar, poza zagrożeniem przeniesienia się na inne obiekty i rozprzestrzenianiem się, stwarza zagrożenie wprowadzania do powietrza atmosferycznego znacznych ilości związków gazowych i pyłowych. Według informacji uzyskanych od Inwestora, w Zakładzie funkcjonują instrukcje zawierające sposoby postępowania w przypadkach wystąpienia awarii jak również sposoby zapobiegania tym awariom.

Planowana realizacja zabezpieczeń:

     stosowane będą przepisy BHP i ppoż. oraz instrukcje dla poszczególnych urządzeń wykorzystywanych w procesach,

     konserwacje, przeglądy techniczne oraz naprawy urządzeń i sprzętu ochrony przeciwpożarowej wykonywane będą przez uprawnione podmioty, a zakres wykonywanych czynności ujmowany będzie w protokołach,

     prowadzone będą szkolenia załogi pod kątem prawidłowej obsługi i eksploatacji urządzeń,

     wszelkie stwierdzone nieprawidłowości będą na bieżąco analizowane i usuwane.

Z uwagi na skalę przedsięwzięcia oraz jego charakter oddziaływanie inwestycji na klimat nie będzie znaczące w skali, zarówno lokalnej, jak i globalnej. Istniejąca zabudowa zostanie zwiększona, co związane będzie z dodatkowym przekształceniem terenu. Przekształcenia te nie będą jednak na tyle istotne, aby spowodować zaburzenia przepływu mas powietrza, zmianę w zakresie kierunków wiatrów czy ich siły i prędkości.  W wyniku realizacji przedsięwzięcia nie dojdzie do działań mających istotny wpływ na zmniejszenie bioróżnorodności i siedliska zapewniające sekwestrację CO2. W karcie informacyjnej przedsięwzięcia stwierdzono, że emisja zanieczyszczeń do powietrza nie będzie istotna
i nie ma znaczącego – lokalnego, a tym bardziej  ponadlokalnego – wpływu na środowisko. Zużycie energii elektrycznej nie będzie w sposób istotny lub znaczący przekładało się na emisję do powietrza gazów cieplarnianych w miejscu wytwarzania energii elektrycznej, planowane przedsięwzięcie nie jest związane ze zużyciem dużych ilości wody i nie będzie miało wpływu na pogłębiający się deficyt wody.

Działania adaptacyjne do zmian klimatu w przypadku planowanego przedsięwzięcia związane są przede wszystkim z rozwiązaniami projektowymi inwestycji. Z racji swojego przeznaczenia obiekty już na etapie projektowania muszą uwzględniać warunki klimatyczne i gruntowo-wodne. Oprócz odporności na wahania temperatury powietrza i opady, obiekty te muszą być odporne na obciążenie wiatrem oraz śniegiem, konieczne jest zapewnienie im skutecznej izolacji termicznej. 

W przypadku planowanego przedsięwzięcia uwzględniono:

     warunki gruntowo-wodne (w celu określenia poziomu wód gruntowych i rodzaju fundamentowania obiektów),

     właściwą izolację termiczną i przeciw-wilgotnościową,

     dobór materiałów budowlanych i ich odporność na czynniki klimatyczne,

     rodzaj i sprawność kanalizacji odbierającej wody deszczowe i zapewniającej możliwość bezpiecznego dla otoczenia odprowadzania wód opadowych na wypadek długotrwałych lub nawalnych deszczy.

            Właściwa organizacja pracy, stosowane instrukcje, kontrola i prawidłowy nadzór nad eksploatacją instalacji oraz opisane w karcie informacyjnej przedsięwzięcia działania jakie zostaną podjęte w celu ograniczenia negatywnego wpływu planowanej inwestycji na środowisko zarówno w fazie realizacji jak i eksploatacji, będą zmniejszać ryzyko awarii i ponadnormatywnego wpływu na środowisko.

6.      Przewidywana ilość i rodzaj wytwarzanych odpadów oraz ich wpływ na środowisko.

Na podstawie analizy informacji zawartych w przedłożonej dokumentacji ustalono, że na etapie realizacji inwestycji powstawać będą następujące rodzaje i ilości (szacunkowe) odpadów:

Odpady inne niż niebezpieczne:

    08 01 12 odpady farb i lakierów inne niż wymienione w 08 01 11- 0,2 Mg;

    15 01 01 opakowania z papieru i tektury- 1,5 Mg;

    15 01 02 opakowania z tworzyw sztucznych- 0,3 Mg;

    15 01 03 opakowania z drewna- 1,5 Mg;

    15 01 04 opakowania z metalu- 0,25 Mg;

    17 01 01 odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek z remontów- 0,50 Mg;

    17 02 02 szkło- 0,10 Mg;

    17 02 03 tworzywa sztuczne- 0,30 Mg;

    17 04 05 żelazo i metal- 1,2 Mg;

    17 04 07 Mieszaniny metali- 0,50 Mg;

    17 04 11 kable inne niż wymienione w 17 06 01 i 17 06 03- 0,10 Mg;

    17 06 04 Materiały izolacyjne inne niż wymienione w 17 06 01 i 17 06 03- 0,30 Mg;

    17 08 02 materiały konstrukcyjne zawierające gips inne niż wymienione w 17 08 01- 0,20 Mg;

    17 09 04 zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu inne niż wymienione w 17 09 01, 17 09 02 i 17 09 03- 5,0 Mg.

Odpady niebezpieczne:

    15 02 02* sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania i ubrania ochronne zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi – 0,25 Mg.

Aktualnie gospodarowanie odpadami w funkcjonującym Zakładzie odbywa się w oparciu o decyzję Starosty Kraśnickiego z dnia 30 grudnia 2013 roku znak: Śr.6220.6.2013, zmienionej późniejszymi decyzjami. Według przytoczonej decyzji w Zakładzie mogą być wytwarzane podane poniżej rodzaje i ilości odpadów:

Odpady niebezpieczne:

    08 01 13* szlamy z usuwania farb i lakierów zawierające rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne- 15,00 Mg/r;

    08 01 15* szlamy wodne zawierające farby i lakiery zawierające rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne- 15,00 Mg/r;

    08 04 09* odpadowe kleje i szczeliwa zawierające rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne- 350,00 Mg/r;

    16 02 13* zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 12- 20,00 Mg/r;

Odpady inne niż niebezpieczne:

    03 01 05 trociny, wióry, ścinki, drewno, płyta wiórowa i fornir inne niż wymienione w 03 01 04-25 000,00 Mg/r;

    03 01 99 inne niewymienione odpady- 35,00 Mg/r;

    07 02 13 odpady z tworzyw sztucznych- 120,00 Mg/r;

    08 01 16 szlamy wodne zawierające farby i lakiery inne niż wymienione w 08 01 15- 15,00 Mg/r;

    08 04 10 odpadowe kleje i szczeliwa inne niż wymienione w 08 04 09- 35,0 Mg/r;

    15 01 01 opakowania z papieru i tektury- 120,00 Mg/r;

    15 01 02 opakowania z tworzyw sztucznych- 120,00 Mg/r;

    15 01 03 pakowania z drewna- 50,00 Mg/r;

    16 02 14 zużyte urządzenia inne niż wymienione w 16 02 13- 80,0 Mg/r;

    17 02 02 szkło- 80,00 Mg/r;

    17 04 05 żelazo i stal- 150,00 Mg/r.

Zgodnie z informacją zawartą w karcie informacyjnej przedsięwzięcia  przedsiębiorstwo w 2022 r. wyprodukowało ok. 10 711 Mg odpadów innych niż niebezpieczne (największy udział, ok. 10 539 Mg stanowi odpad oznaczony kodem 03 01 05 trociny, wiórki, ścinki, drewno, płyta wiórowa i fornir inne niż wymienione w 03 02 04). Ilość produkowanych odpadów w ramach eksploatacji inwestycji wzrośnie o 2,8 Mg przy rocznej produkcji 10 711 Mg odpadów, w związku z powyższym nie przewiduje się znacznego wzrostu ilości produkowanych odpadów.

Wytwarzane odpady są w pierwszej kolejności przekazywane do recyklingu, w przypadku braku takiej możliwości kierowane są do unieszkodliwienia zgodnie z wymaganiami przepisów prawa. Odpady magazynowane są selektywnie, w odpowiednio przystosowanych pojemnikach. Odpady niebezpieczne są przechowywane w szczelnych, zamkniętych pojemnikach, odpornych na działanie substancji niebezpiecznych, w miejscach zadaszonych, bez możliwości dostępu osób postronnych. Wszystkie powstające w ramach realizacji, jak i eksploatacji inwestycji odpady będą zgodnie z obowiązującymi przepisami magazynowane selektywnie w odpowiednio dostosowanych pojemnikach, a następnie przekazywane uprawnionym odbiorcom. Masy ziemne pochodzące z wykopów zostaną rozplantowane na terenie inwestycji lub wywiezione poza teren budowy zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Systemy zbiórki odpadów, ich magazynowania i przekazywania uprawnionym odbiorcom, zapewnią minimalizację negatywnego oddziaływania na środowisko. Planowane przedsięwzięcie nie wpłynie istotnie na zwiększenie ilości wytwarzanych odpadów.

7.      Zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikające z emisji.

Na podstawie zapisów w karcie informacyjnej przedsięwzięcia ustalono, że lokalizacja i skala planowanego do realizacji przedsięwzięcia nie spowoduje negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz zdrowie i życie ludzi. Planowane do budowy i eksploatacji obiekty, znajdowały się będą na terenie Zakładu ERKADO Sp. z o.o., poza terenem zabudowy mieszkaniowej. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa (zabudowa zagrodowa) znajduje się w odległości około 130 m w kierunku wschodnim oraz około 200 m w kierunku zachodnim. Na etapie realizacji inwestycji, może wystąpić emisja hałasu związana z pracami montażowymi i ruchem pojazdów samochodowych transportujących materiały i surowce. Oddziaływanie to będzie krótkotrwałe, związane ściśle z czasem trwania prac i ustąpi razem z ich zakończeniem. Podczas eksploatacji inwestycji nowym źródłem hałasu będą urządzenia wentylujące umieszczone na dachu hali magazynowej. Z uwagi na odległość od zabudowy mieszkaniowej oraz lokalizację źródeł hałasu, wielkość emisji hałasu nie będzie negatywnie oddziaływać na obszary chronione akustycznie znajdujące się w sąsiedztwie inwestycji. Realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie prowadzić do przekroczenia dopuszczalnych norm hałasu, określonych dla zabudowy mieszkaniowej chronionej w myśl przepisów Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 112)..

W wyniku rozbudowy istniejącego przedsiębiorstwa dojdzie do usprawnienia produkcji co wiąże się ze wzrostem produkcji elementów lakierowanych o ok. 25% w stosunku do stanu obecnego. W związku z powyższym wzrośnie też emisja substancji pochodzących z procesu lakierowania, jednak zgodnie z treścią Rozporządzenia Ministra Klimatu z dnia 24 września 2020 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów (Dz. U. z 2020 r., poz. 1860), punkt 13, tabela nr 1, załącznika nr 10 do Rozporządzenia, instalacja malarni nie będzie podlegała standardom emisyjnym, które dla tej grupy określa się dopiero przy zużyciu większym niż 15 ton/rok. W związku ze wzrostem produkcji wzrośnie też zużycie kleju służącego do oklejania elementów poprzecznych (w przypadku analizowanej linii produkcyjnej używany jest topliwy klej DUDITERM 636 firmy DURANTE). Roczne zużycie kształtuje się na poziomie 14,40 ton/rok. Karta charakterystyki produktu informuje, że dany produkt nie zawiera w swoim składzie LZO oraz substancji dla których zostały wyznaczone dopuszczalne wartości, w związku z tym, po zwiększeniu zużycia nie wzrośnie wielkość emisji z jego stosowania. W ramach procesu produkcyjnego powstanie emisja pyłów z hali lakierni, rozbudowa hal magazynowych nie wpłynie na wzrost emisji pyłów. Podczas funkcjonowania przedsięwzięcia wystąpi emisja niezorganizowana w postaci emisji z transportu- w ramach dobudowy hal magazynowych emisja pozostanie na niezmienionym poziomie. Reasumując, wielkość emisji zanieczyszczeń do powietrza w ramach rozbudowy przedsiębiorstwa nie ulegnie znaczącemu wzrostowi w przypadku emisji związanej z procesem lakierowania i oklejania lub pozostanie na niezmienionym poziomie w przypadku pozostałych emitorów, w związku z powyższym nie przewiduje się wzrostu negatywnego oddziaływania na środowisko związanego z emisją zanieczyszczeń w ramach rozbudowy hal magazynowo- produkcyjnych.

Analiza wielkości emisji przedstawiona w karcie informacyjnej przedsięwzięcia nie wykazała długookresowych ponadnormatywnych ilości emisji spalin i pyłów do atmosfery. Wzrost emisji spalin i zanieczyszczeń będzie związany z konkretnymi procesami budowlanymi, będzie miał charakter miejscowy i krótkookresowy.

 W przedłożonej dokumentacji wykazano, że oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia na środowisko nie jest znaczące. Rozwiązania techniczne i technologiczne planowanego do realizacji przedsięwzięcia będą pozwalać na dotrzymanie standardów jakości środowiska. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie więc oddziaływać w sposób negatywny na okoliczne tereny, a tym samym na zdrowie mieszkańców. Przestrzeganie przepisów z zakresu ochrony przeciwpożarowej, BHP oraz przeszkolenie w zakresie obsługi urządzeń oraz postępowania w przypadku wystąpienia awarii zagwarantuje bezpieczeństwo pracownikom. Planowane przedsięwzięcie spełniać będzie normy w zakresie bezpieczeństwa pracy. Obiekty podlegały będą monitorowaniu w zakresie funkcjonowania i zabezpieczeń.

Analizując planowane przedsięwzięcie i jego ewentualny wpływ na zmiany klimatu należy stwierdzić, że        nie wystąpi znaczące oddziaływanie na klimat przewidzianego do realizacji przedsięwzięcia, zamierzenie nie będzie istotnym źródłem emisji, zużycie energii elektrycznej nie będzie w sposób istotny lub znaczący przekładało się na emisję do powietrza gazów cieplarnianych w miejscu wytwarzania energii elektrycznej.

 

8.      Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

            Dla terenu przedsięwzięcia brak jest obowiązującego, miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

            Tereny położone w bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji to tereny Zakładu ERKADO Sp. z o.o.. Najbliższymi terenami z zabudową mieszkaniową od planowanego przedsięwzięcia są tereny z zabudową mieszkaniową wielorodzinną oddalone o około 250 m w kierunku południowym, natomiast tereny z zabudową mieszkaniową zagrodową w odległości około 130 m w kierunku wschodnim oraz około 200 m w kierunku zachodnim.

Przedsięwzięcie usytuowane jest poza obszarami: wodno-błotnymi, wybrzeża, górskim, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia, o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, przylegającym do jezior, terenem uzdrowiska i obszarem ochrony uzdrowiskowej. Inwestycja jest zlokalizowana poza obszarami wymienionymi w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1336 z późn. zm.), lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy. Najbliżej położone formy ochrony przyrody to Rezerwat Marynopole w odległości ok. 3,6 km w kierunku południowo-wschodnim, Rezerwat Doły Szczeckie w odległości ok. 5,2 km w kierunku południowym, Kraśnicki Obszar Chronionego Krajobrazu ok. 6,8 km w kierunku północno-wschodnim. Całość inwestycji jest zlokalizowana w granicy korytarza ekologicznego GKPdC – 4A Małopolski Przełom Wisły. W miejscu pokrycia korytarz ma swoje granice otaczające tereny przemysłowe w miejscowości Gościeradów. Rozwiązania dotyczące ochrony fauny zaproponowane przez Inwestora oraz lokalizacja inwestycji sprawiają, że realizacja inwestycji nie wpłynie negatywnie na trasy wędrówek dzikich zwierząt oraz nie dojdzie do zniszczenia miejsc bytowania i rozrodu.

Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami objętymi ochroną Natura 2000. Najbliżej położonymi obszarami są Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk PLH 06007 Gościeradów (ok. 0,28 km w kierunku zachodnim). Realizacja inwestycji nie wpłynie negatywnie na zakazy i przedmioty ochrony wymienione w Zarządzeniu Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie z dnia 18 czerwca 2014 r. w sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Gościeradów PLH060007 (Lubel. z 2014 r. poz. 2327) oraz w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 20 września 2019 r. w sprawie specjalnego obszaru ochrony siedlisk Gościeradów (PLH060007) (Dz. U. z 2019 r., poz. 1973). W odległości ok. 10,1 km od granic inwestycji w kierunku wschodnim znajduje się Obszar Specjalnej Ochrony PLB060005 Lasy Janowskie dla którego obowiązują zapisy zawarte w  Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 12 stycznia 2011 r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków (Dz. U. z 2011 r., poz. 25.133 ze zm.) oraz w Zarządzeniu Regionalnego dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie i Regionalnego Dyrektora Środowiska w Rzeszowie z dnia 8 lutego 2021 r. w sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Lasy Janowskie (Podka. z 2021 r., poz. 546).

Zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r. poz. 300) teren na którym znajduje się planowane do rozbudowy przedsiębiorstwo znajduje się na obszarze jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) oznaczonej symbolem 118, dla której określono następujące parametry: stan ilościowy dobry, stan chemiczny dobry, ogólna ocena stanu-dobra, ocena ryzyka niespełnienia celów środowiskowych – niezagrożona. Celem środowiskowym dla JCWPd jest utrzymanie obecnego stanu chemicznego i ilościowego. Analizowany obszar znajduje się na terenie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) oznaczonej symbolem RW2000623269 Tuczyn, dla której określono następujące parametry: potencjał ekologiczny określony jako umiarkowany, stan chemiczny – brak danych, stan ogólny zły. Celem środowiskowym dla tej JCWP jest uzyskanie dobrego stanu ekologicznego. Realizacja inwestycji nie wpłynie negatywnie na stan i cele środowiskowe analizowanych JCWPd i JCWP.

W obrębie terenu przeznaczonego pod inwestycję nie wykazano obecności siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt chronionych w ramach Dyrektywy Siedliskowej. Nie stwierdzono również gatunków rzadkich oraz zagrożonych wyginięciem. Na terenie planowanej inwestycji nie rosną drzewa, objęte ochroną prawną jako pomniki przyrody.

Występujące na terenie inwestycji fitocenozy ukształtowane zostały w wyniku silnych wpływów antropogenicznych. W obrębie planowanego przedsięwzięcia nie ma ostoi ważnych dla awifauny w ujęciu lokalnym i ponadlokalnym. Realizacja planowanej inwestycji nie wywoła szczególnych zmian w szacie roślinnej.

Realizacja inwestycji nie spowoduje oddziaływania transgranicznego. Najbliżej położona granica państwa przebiega w odległości ok. 127 km w kierunku wschodnim.

Z analizy opisanych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia działań ukierunkowanych na ograniczenie negatywnego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko wynika, że planowane przedsięwzięcie nie wywrze istotnego oddziaływania na środowisko zarówno podczas realizacji, jak i eksploatacji. Z uwagi na lokalizację i charakter przedsięwzięcia  nie stwierdzono transgranicznego oddziaływania na środowisko. Charakter i skala przedsięwzięcia wykluczają możliwość wystąpienia oddziaływania o znacznej wielkości lub złożoności. W okresie eksploatacji inwestycja nie będzie powodować przekroczeń standardów jakości powietrza, nie przewiduje się znaczącego negatywnego wpływu na środowisko związanego z emisją odpadów, nie będzie ono źródłem o istotnym oddziaływaniu na klimat akustyczny. Dla planowanego przedsięwzięcia nie wystąpią oddziaływania skumulowane. Zasięg oddziaływania prac związanych z planowanym przedsięwzięciem będzie ograniczał się do terenu inwestycji. Planowane przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarze o znacznej gęstości zaludnienia oraz nie będzie wiązało się z długotrwałym i nieodwracalnym oddziaływaniem i wystąpieniem awarii przemysłowej.

            W związku z powyższym, biorąc pod uwagę lokalizację, zakres i planowany sposób realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia Wójt Gminy Gościeradów przychylił się do stanowiska Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie, Dyrektora Zarządu Zlewni w Salowej Woli oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kraśniku, że dla planowanego przedsięwzięcia nie ma konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Po zrealizowaniu przez inwestora wszystkich warunków zawartych w przedłożonych dokumentach oraz w niniejszej decyzji, przedsięwzięcie nie powinno negatywnie oddziaływać na środowisko.

            Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia, Wójt Gminy Gościeradów obwieszczeniem z dnia 19.10.2023 r. znak: OŚGO.6220.7.2023 poinformował strony postępowania o zakończeniu postępowania administracyjnego oraz zawiadomił o możliwości i terminie wypowiedzenia się oraz złożenia uwag i wniosków w sprawie. W wyznaczonym terminie nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski.

Biorąc powyższe pod uwagę, postanowiono jak w sentencji niniejszej decyzji.

 

POUCZENIE

1.       Od niniejszej decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie za pośrednictwem Wójta Gminy Gościeradów w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.

2.       W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.

3.       Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

4.       Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy o ooś, niniejszą decyzję dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust.1, oraz zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1a, tej ustawy. Złożenie wniosku powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, z zastrzeżeniem art. 72 ust.4 i 4b ww. ustawy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Za wydanie niniejszej decyzji pobrano opłatę skarbową w kwocie 205,00 zł, zgodnie z załącznikiem cz. I pkt 45 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 2111).

 

 

Otrzymują:

1.          ERKADO Sp. z o.o.

Gościeradów Folwark Osiedle POM 8,

23-275 Gościeradów

2.          A/a.

Do wiadomości:

1.          Strony postępowania poprzez obwieszczenie w BIP Urzędu Gminy Gościeradów.

2.          Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie, Wydział Spraw Terenowych IV ul. Bohaterów Porytowego Wzgórza 35, 23-300 Janów Lubelski.

3.          Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kraśniku, ul. Kościuszki 36, 23-200 Kraśnik.

4.          Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Stalowej Woli, ul. Jagiellońska 17, 37-450 Stalowa Wola.

5.          Starosta Kraśnicki (decyzja ostateczna)

Al. Niepodległości 20, 23-210 Kraśnik

Załączniki

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 15.11.2023r.
Dokument wytworzony przez: Stanowiska ds. ochrony środowiska i gospodarki odpadami
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Kamila Jędruszczak
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 15 listopada 2023 15:02
Dokument wprowadzony do BIP przez: Dominika Bratejko
Ilość wyświetleń: 674
15 listopada 2023 15:04 (Dominika Bratejko) - Dodanie załącznika [zalacznik_do_decyzji_charakterystyka_malarni.docx] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
15 listopada 2023 15:03 (Dominika Bratejko) - Dodanie załącznika [decyzja_srodowiskowa.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
15 listopada 2023 15:02 (Dominika Bratejko) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)