Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego

Kod RWA

5344

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

Wniosek o wydanie dowodu osobistego składany jest osobiście w urzędzie gminy lub może być przesłany w formie dokumentu elektronicznego (opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP). Jeśli składasz wniosek przez internet, musisz uzupełnić go o odciski palców i wzór podpisu. Dane te zostaną pobrane w urzędzie i umieszczone w dowodzie osobistym. Na wizytę w urzędzie masz 30 dni od złożenia wniosku przez internet. Po tym terminie twój wniosek nie zostanie zrealizowany (pozostanie bez rozpoznania).

Osoba składająca wniosek o wydanie dowodu osobistego załącza:

  • kolorową fotografię o wymiarach 35 x 45 mm, 

Osoba składająca wniosek o wydanie dowodu osobistego w postaci dokumentu elektronicznego do wniosku załącza:

  • plik zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492 x 610 pikseli i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB.

Fotografia powinna być wykonana na jednolitym jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzysłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy  i zamkniętymi ustami.

  • fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku,
  • osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiające ją w okularach z ciemnymi szkłami załączając do wniosku orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady wzroku,
  • osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swego wyznania może załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny, załączając do wniosku zaświadczenie  o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w RP.

Osoba, która posiada orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, a także osoba, której stan zdrowia nie pozwala na spełnienie wymogów fotografii, może załączyć fotografię nie spełniającą tych wymogów. To samo dotyczy dziecka do 5 roku życia.

Miejsce złożenia dokumentów

Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście do organu dowolnej gminy, warunek: odebranie dowodu osobistego w tym urzędzie, w którym został złożony wniosek.

Opłaty

Brak.

Termin i sposób załatwienia

Posiadacz dowodu osobistego ma obowiązek wymienić dowód osobisty w razie:

  1. upływu terminu ważności dowodu osobistego – nie później niż 30 dni przed upływem terminu ważności dokumentu,
  2. zmiany danych, które zamieszcza się w dowodzie osobistym, z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego – niezwłocznie,
  3. zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza, 
  4. utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza, 
  5. przekazania do organu gminy lub placówki konsularnej RP przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego.

Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.

W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wniosek o wydanie dowodu osobistego składa rodzic, opiekun prawny lub kurator

Osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego może sama złożyć wniosek nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin. Dowód osobisty odbiera wówczas najwcześniej w dniu 18 urodzin.

Złożenie w siedzibie organu gminy wniosku o wydanie dowodu osobistego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga jej obecności przy składaniu wniosku, wyjątek stanowią osoby, które nie ukończyły 5 roku życia. 

Wydanie dowodu następuje w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Dowód osobisty odbiera się osobiście  w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek. Dowód osobisty wydany osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych odbiera rodzic albo opiekun prawny. Dowód osobisty wydany osobie posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic lub kurator.

Cudzoziemiec, który nabył obywatelstwo polskie, przy odbiorze dowodu osobistego zwraca dokument potwierdzający legalność jego pobytu na terytorium RP.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2022 r. poz. 671 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U. z 2023 r. poz. 2798 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 15 października 2021 r. w sprawie prowadzenia Rejestru Dowodów Osobistych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1903).

Tryb odwoławczy

W przypadku wydania decyzji administracyjnej o odmowie wydania dowodu osobistego lub decyzji o stwierdzeniu nieważności dowodu osobistego przysługuje odwołanie do Wojewody Lubelskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji za pośrednictwem organu który wydał decyzję.

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Referat Administracyjny i Spraw Obywatelskich
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 11 maja 2016 13:08
Dokument wprowadzony do BIP przez: Stanisław Kurz
Ilość wyświetleń: 1910
19 listopada 2024 11:51 (Stanisław Kurz) - Dodanie załącznika.
19 listopada 2024 11:45 (Stanisław Kurz) - Dodanie załącznika.
19 listopada 2024 11:35 (Stanisław Kurz) - Aktualizacja danych sprawy.